Efter Moraloppet räknade jag en del på dom långlopp jag kört den här
säsongen angående fördelningen damer/herrar i (senior)tävlingsklasserna.
Förutom en del metodproblem kring gränsdragningar i fråga om klasser så
var det 6-7 gånger fler herrar under Axa skimaraton och Moraloppet
medan dom mindre loppen haft betydligt färre damer. Inget nytt där
alltså och en hel del för längdskidsverige att jobba med (om intresse
finns?). Men istället så tänkte jag börja i en annan ände av
genusanalyserna.
Jag fick här på bloggen för något år
sedan en fråga om det var rättvist att lika många damer som herrar tas
in på skidgymnasier då ett större antal herrar (pojkar) tävlar. En
ganska intressant fråga då jämställdhetsfrågor generellt på ett
samhälleligt plan ofta kretsar kring fördelning av resursen (vare sig
resursen är rent ekonomisk fördelning eller handlar om frihet från exempelvis
sexuella övergrepp). I idrott blir dock prestationen en viktig parameter
för fördelning av resurser, speciellt på toppnivå, även
jämställdhetsfrågor får ta det i beaktande då tävling handlar om att
prestera. Men det är inte så självklart som saker ibland kan te sig!
I
ett tämligen demokratiskt samhälle/organisationer bör vi, förutom att
granska maktpositioner, även kräva att dom (och individer som besitter
dom) motiverar och är tydliga med vilka premisser som beslut grundar sig
i. Nu kanske någon läsare tycker att vi väl kan göra lite som vi känner
för och visst, argumentera för det ni men jag tror dom flesta tycker
att ett något mer professionellt förhållningssätt är att föredra.
Speciellt om man tar beslut som berör andra människor vare sig det gäller kommunal politik eller idrottsrörelsen.
Låt
oss se på frågan om det är rättvist att ta in lika många damer som
herrar till skidgymnasierna? Frågeställningen utgår ju från
förutsättningen att fler pojkar än flickor tävlar men även om så har
varit så vad säger att så kommer det alltid att vara? Är det en rimligt
premiss att utgå från? Hur drar man gränsen? Ska man utifrån relationen i
antalet deltagare i H16/D16 på USM avgöra hur många platser vardera kön
får?
Om vi ur ett idrottsligt perspektiv antar att
idrottsgymnasiernas uppgift är att producera framgångsrika skidåkare (ur
ett samhälleligt perspektiv har dock även idrottares gymnasieutbildning
mer överordnade uppgifter), borde vi då inte satsa på dom bästa åkarna?
Och så länge vi är uppdelade i herr och damklass med lika många
medaljer var på mästerskap borde vi inte satsa lika hårt på framtida
damer och herrmedaljörer?
Förutom den uppenbara
svårigheten att utläsa framtida toppåkare ur resultatlistorna i H/D16 så
är nog allt annat en lika många platser för pojkar och flickor något av
en byråkratisk återvändsgränd. Om situationen är på så sätt att det ena
könet har märkbart fler deltagare i ungdomsklasserna så kanske energin
borde läggas på att utreda varför så är fallet istället för att det ska
legitimera att det ena könet skall få mer resurser på
idrottsgymnasierna. Och ärligt talat, om plötsligt skidgymnasierna
skulle ta in fler damer en herrar utifrån en motivering att det är fler
aktiva/bättre presterande damer, hur tror ni reaktionerna skulle vara på
det? Så som verkligheten ser ut i dagen längdskidåkning så är det nog
en bra princip att satsa lika hårt på damer och herrar på juniornivå.
Den råkar dessutom överrensstämma med hur det övriga samhället i stort
ser på jämställdhetsfrågor. Men argumentera gärna mot!
//Stefan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar