söndag 3 april 2016

Årefjällsloppet 2016

Det blev ett bra Årefjällslopp efter några försök. Är nöjd att jag lyckades vända ett dåligt Vasalopp till en okej form och prestation. Inte så att jag åkte jättebra men det var kul att tävla när det händer något när man försöker.

Startade med diverse skidtester som värmde upp kroppen alldeles lagom. Hittade bra skidor själv och valde ett par som jag trodde skulle gå bra i det föret jag förväntade mig, där blev det fullträff! Startade med att gå ner på knäna i första kurvan och tappade allt för många åkare. Fick jaga ifatt och bränna lite onödigt mycket energi men kände redan i första backen uppför att det fanns lite klös i stakningen. Åkte ganska försiktigt i stora backen upp mot fjället för att spara lite kraft men gled ikapp utför bra och åkte med en bra klunga vid första passeringen i Vålådalen.

Den andra loopen på Lahtispåret öppnade jag lite försiktigt i motluten för att köra ikapp utför. Sen hade jag en tyngre priod in genom Vålådalen och ner till Ottsjö. Fortsatte köra lite defensivt men hjälpte till på dom platta bitarna och när mina skidor var väldigt snabba. Drack extra och fick en lagning före stigningen i Ottsjö. Förmodligen var det väl glädjen av att det var hårda spår uppför som gjorde att jag blev pigg igen.

Åkte lite väl försiktigt uppför. Blev pigg i benen av att saxa. Vår klunga splittrades i backen och min kära motståndare Patrik Lind åkte ifrån mig med en knapp minut och sedan jagade jag honom resten av loppet. Blev lite ensam och trött uppe på fjället, fick draghjälp ett tag men gjorde sista två milen ensam i stort sätt. Fokuserade bara på att pressa mig så hårt jag kunde. Det var bra många som hejade på mig lite här och var och det hjälpte ganska mycket.

Blev inte mer än riktigt trött och orkade bra in i mål. En trevlig utförskörning och avslutande sprint rakt uppför till mål avslutade och sen var den här säsongen slut...

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar