onsdag 22 augusti 2018

Post maraton

Två och en halv vecka sedan fjällmaran i Vålådalen och en skadad axel som hjälpt mig att vila lite extra. Men det är en ny fjällmara på gång, nu på lördag i Sälen! Helt oplanerad men då jag inte kan staka så ser jag det som en fin chans att testa en till utifrån lite andra förutsättningar. Mycket färre hjödmeter (bra för mig tror jag) men också mycket mer snabblöpt (klart dåligt för mig). Att den kommer lite senare med mer löpning i benen är säkert bra också. Så nu tar jag det lite lugnt några dagar inför tävlingen på lördag.

Det har som skrivet blivit lite färre timmar sedan fjällmaran då jag inte kunnat arbeta så mycket med överkroppen. Först tänkte jag att det skulle bli mycket cykling men så blev inte fallet, främst för att löpningen funkat rätt bra. Tog ju några långa och lugna pass innan jag åkte hem från fjällen. Trots att en så lång löptävling tömmer kroppen på energi och sliter ner musklerna så har jag fått några bra löpintervallpass veckorna efteråt. Även rätt många distanstimmar över helgen som var.

Självklart har jag kört en blandning av benskate, skate med en stav samt lite med båda också. Två pass på mina tävlingsskate har det också blivit, helt utan stavar och när det rullar så lätt blir det endast skridskostil, rätt mycket med armarna på ryggen! Nu kör jag väldigt flacka vägar men det tar bra på benen, säkert bra för vintern. Så klassiska intevaller i måndags där jag bitvis hade med vänsterstaven och använde den lite försiktigt. Gott så.

Gamla pjäxor pga ekonomi samt bindningarna. Det står Vauhti på rullskidorna men det är Eagle som står för tillverkningen, snabba alltså! Väldigt många år sedan jag tävlade i skate men jag åker gärna något pass varje år, för att det är kul helt enkelt!
//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar