söndag 13 december 2020

Är SSF/RF på väg att ställa in tävlingssäsongen?

 Ibland lyssnar jag på Skiteam Lager 175:s podd och i något av dom senaste avsnitten fastnade jag för vad Stefan Palm sa om den kommande skidsäsongen. Palms mening var ungefär att exempelvis hockey och fotboll (på toppnivå) har fått igång tävlingsverksamheten, hittat ett sätt att genomföra den och trots corona så fortsätter den nu och detta är en konsekvens av starka idrottsförbund. Det är också accepterat av det övriga samhället.  Medan i skidor och andra konditionsidrotter händer det inte så mycket. Onekligen ett riktigt påpekande. Så därför undrar jag nu vad SSF/RF egentligen gör för verksamheten? Därtill finns det faktiskt relevanta frågor kring coronabekämpning och dess effekter på samhället (och däri idrotten) som vi behöver diskutera, för vår idrotts skull. Just nu känns det bara som att SSF/RF flyter med strömmen.

Innan jag går in på politiken så får jag ändå konstatera att corona sprids genom att människor träffas nära varandra så oavsett vilka verksamheter i samhället vi pratar om, butikshandel eller skidtävlingar, som vi håller öppna så ökar det riskerna för spridning. Således handlar frågan om hur vi värderar risker samt vilka verksamheter vi i samhället värderar att hålla öppna. Självklart är det relaterat till hur smittan påverkar samhället vid en given tidpunkt.

Så om vi ska få någon fortsättning på vår idrott måste vi faktiskt både propagera för vikten av att ha såväl ungdomstävlingar som motionslopp samtidigt som vi för en diskussion om hur det kan göras på ett corona-säkert sätt. Vi måste diskutera om det är rimligt att ha ett långlopp med säg 400 deltagare givet den ökade risk för smittspridning det eventuellt ger? Vi måste våga fråga vad skillnaden är mellan öppna kommersiella skidspår/alpinbackar och att genomföra en skidtävling (jag syftar inte på lagstiftning här, jag vet att den påverkar)? Vi måste kräva att samhället tittar på varje situation och inte drar alla verksamheter över en kam. Om vi inte gör det, ja då kommer ju ingen annan i samhället att bry sig om våra idrotter.

Som ni förstår önskar jag att skidåkningen ska kunna fortgå i så stor utsträckning som möjligt, det är ju ganska självklart. Jag vill dock påpeka att jag inte i något av det som jag skrivit ovan har dragit en bestämd slutsats vad vi bör göra nu och det är inte poängen. Poängen är att om vi inte tar upp det här till diskussion så kommer det att kosta längdskidåkningen mycket i längden. 


//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar