söndag 31 mars 2019

Pumpen KM

Det blev väl egentligen inte tävlingscomeback igår eftersom jag körde ett backrace i Norberg förra helgen men det kändes som första riktiga tävlingen på länge. 20 kilometer klassisk hade Pumpen bjudit in till, igår betydde det 10 varv på en nypistad men allt blötare runda. Hur som helst behövde jag tävla. Plockade med mig ett par skidor som stått med pulver sedan Bessemerloppet och toppade med lite fluid och extra rill. Efter lite uppvärmning på betydligt sämre glid vad det dags att starta.

Helt otrötta åkare i solen före starten.
Jag tog starten mest för att slippa en tokhård öppning från Ronny, hade planerat att ha lite krafter kvar till andra halvan. Sen hände två saker. Ronny och jag turades om att dra och fick väl lite lucka bakåt och jag märkte att jag hade bättre skidor än Ronny. Efter cirka 4 varv tog jag över dragjobbet helt och höjde intensiteten. Efter ytterligare något varv fick jag en lucka till Ronny och då var det bara att gå hårt men kontrollerat in. Funkade bra och blev rätt trött. Hoppas fler är med och tävlar nästa år, 2-mil är en perfekt distans så här på slutet, igår tog den nästan 1.10h. Vann även en burk Vauhti 330C, den kör man i äldre snö på minussidan för er som inte visste det. Man får tacka Runes Sport i Skinnskatteberg!

Väldigt trötta åkare efter 2-mil stakning. Noterbart är att Ronny visar upp sina för dagen mindre bra skidor. Till höger Daniel J, 3:a samt Daniel E 4:a.
Nu väntar Åre och möjligtvis en tävling där, dock oklart ännu.


//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar