söndag 29 november 2020

Skidgång i Högbyn

 För några dagar sedan passade jag på att åka in till dom gamla alpinbackarna i Högbyn utanför Fagersta. Tyvärr varken någon alpin eller längdanläggning kvar längre sedan minst 10 år. Tidigare sprang jag här lite då och då men nu är det vanligare med att jag tar mig till större backar. Ändå trevligt att vara tillbaka och 90 höjdmeters stigning som mest är ändå okej, dock rätt flacka backar nertill. Så skulle det finnas någon öppen mark kvar att springa på?

Bruksleden  går faktiskt genom området och uppför den längsta backen och sedan ner mot vägen upp/in till Högbyn på bergsryggen så det gick utmärkt. Samma led som jag använder mellan Avesta och Norberg och Landsberget. Jag träffade till och med två personer som var på väg ut och vandra när jag kom dit.

Något sorgligt över igenväxande backar och skidspår. Skulle gå att göra riktiga VC-banor här!

Träningen i fråga blev 6x7.30min med stavar. Löpning (på vissa flacka delar) samt hufs/sprätt med stavar. 15/15, 40/15, 40/20 och mestadels 70/20 vilket gjorde att jag kunde hålla lite tryck i benen och det blev rätt roligt också. Att det var fruset på marken gjorde ju att man fick lite känsla av hmm, vinter eller något liknande?

//Stefan

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar