tisdag 2 mars 2021

Bessemerloppet 2021

 För en dryg vecka sedan åkte jag årets upplaga av Bessemerloppet, denna märkliga tävlingssäsong då man är glad att det finns någon tävling över huvud taget. Så innan jag skriver vidare, tack till Bessemerloppet för allt jobb ni gjorde!

Bessemerloppet åkte jag första gången 2000 och gjorde väl mitt första bra långlopp då, det är ganska länge sedan nu! Vissa saker är dock lika. Jag tampades med Ronnie Löf under årets lopp också. Banan är platt med några backar på sista biten. 52 kilometer är fortfarande rätt långt! Det var trevligt att vara tillbaka, och formen har ju varit bra.

Tyvärr stod jag rätt långt bak i startfältet så det skulle bli en utmaning att ta sig fram då det snart blev 2 spår på banan så planen var att ta sig fram lite smart utan att riskera missöden med stavar och liknade. Och jag räknade med att orka åka snabbt hela loppet med tanke på hur formen har varit i vinter. 

Som väntat blev det rusning i första backen och sen var det bara att ta sin plats i spåret då täten tog det relativt lugnt fram till 4-5 kilometer. Så fort tempot höjdes blev det lite luckor som man kunde ta sig fram i men snart hade det utkristalliserats grupper av åkare och jag hamnade väl lite långt bak. Men jag kände mig också lite seg liksom att skidorna inte släppte riktigt.

Men det var ingen att misströsta för! Plötsligt satte nämnda Ronnie Löf upp farten och jag hängde på och både kroppen och skidorna kändes bättre. Skidorna blev relativt bättre under hela loppet så där var jag nöjd. Lite piggare försökte jag hjälpa Ronnie men han var stark i backarna inför varvningen så det var bara att hänga på. Ut på det andra varvet kände jag mig ännu piggare så när en kille från Hallby kom bakifrån i god fart hängde jag på. Här bestämde jag mig för att satsa hårt resten av loppet. Nu tappade jag hallbyryggen i backarna före varvning men vi hade ändå plockat rätt många och såg klungor framför.

Ut på sista varvet bestämde jag mig för att satsa det jag orkade på att gå ikapp åkare. Jag fick väl någon med mig och så hade vi plockat en klunga. Skönt att åka under sista delen av en 5-mil och vara stark! Efter det siktade jag in mig på nästa klunga och drog ifatt den, på några kilometer. Med ca 10 kilometer kvar hade jag fått med mig ett gäng åkare från Sörmland, bland annat Patrik och Linus och Patrik pratade jag lite med om att vi drar så hårt vi orkar resten av loppet, han verkade ju stark!

Så gjorde vi och delade på dragjobbet. Vi körde säkert ifatt någon till och ifrån någon bakom oss. På slutet var Partik rätt stark och vi splittrades lite. Jag slog Linus i en spurt som karaktäriserades av att min kropp var helstum vid spurtförsöket! Så det gick bra!

Så åter igen tack till Bessemerloppet som gjorde jobbet och ordnade en tävling! Riktigt bra startfält och min bästa tävling sedan säsongen 17-18, bra känsla. Bra uppländska resultat före mig där Pontus var med i topp. Hedbys som representerar Storvreta nu 5 minuter efter täten. Den evigt unge Uffe några minuter före mig (många år sedan vi han fick smeknamnet "Den evigt unge" och det finnt uppenbarligen ingen anledning att ändra på det än!).

Resultat hittar ni här.

Skidorna jag åkte på var ett par Fischer klassiska 9Q2 från 2015 med en speciell grov slip från Grönklitt med en 3mm(!) skärande rill och på topp låg det Red Creeks Wet pulver. Det funkade ytterst bra i rätt så ren men blöt natursnö.

Nu fortsätter det med Vasaloppet på söndag.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar