lördag 12 mars 2016

Sjuk men försiktig

Blev rejält ont i halsen efter Vasan och det tycks sitta i ett bra tag. Skönt med en förklaring till det dåliga resultatet men nu måste man ju komma igång med träningen snart igen. Som vanligt så tänkte jag avsluta säsongen med Årefjällsloppet och förhoppningen var väl att göra det med lite tävlingsform för ovanlighetens skull. Dom första tre åren det loppet gått har jag ju mest laddat med förkylningar kring/efter Vasan, således inte så mycket form där alls. I år har jag ändå tränat fram till Vasan så utgångsläget är bättre bara jag blir frisk.

Efter förra säsongens många förkylningar och en vår där jag knappt orkade/vågade träna intervaller så lovade jag mig att inte tävla om jag inte kunde göra ett bra resultat. Nu kan ju ett bra resultat vara olika och i bland är målet med en tävling god träning men i slutändan är det sällan kul om man inte presterar. Tycker jag höll min plan i somras och höstas på ett bra sätt, rullskidor som löpning. Faktiskt så var det många tävlingar som gick riktigt bra, minus materialproblem i rullskidåkningen då. När skidtävlingarna började i november så gick det inte bra, det fortsatte i december och även om dålig form kan ha en massa olika orsaker så var det inte så jag tänkte att det skulle gå!

I Brux borde jag enligt min plan inte ha tävlat och i Vålådalen borde jag kanske inte ens ha startat men efter ju gjorde jag någonting klokt till slut. Stod över Axa skimaraton. Och det gav resultat att inte tävla med en trött kropp! Visserligen dålig kropp på Vasan men mycket bättre säsong än förra året. Så nu är det bara att fortsätta på den kloka vägen, men det är tråkigt att inte få träna...

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar