Visar inlägg med etikett Stakmaskin. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Stakmaskin. Visa alla inlägg

fredag 25 december 2020

5000m pb.

Hej! Jag har haft en bra skierg-period. Det började med att jag klarade 10x500m/1min vila i 1.42 tempo på alla 10 mot tidigare på 8 som bäst. Det blev både hög puls och mycket syra vilket var ett bra kvitto på att kroppen hade fått vila upp sig lite från all stakning tidigare i månaden. Och att jag för en gångs skull var utvilad för ett skiergpass! Nöjd med det!

Jag fortsatte på samma bana och tog ett pb på 5000m idag. Åter igen så är jag sällan så utvilad för stakmaskinen (satsar inte så hårt på den grenen) och det brukar bli färre 5000m tester än jag vill köra. Nu ska jag försöka hålla ett test i månaden även om jag sällan är riktigt sugen att maxa på träning. Hur som helst så är jag nöjd med 17.40 idag, 8 sekunder snabbare än tidigare, och det gick märkligt kontrollerat i början och jag hade lika märkligt svårt att höja tempot på slutet! Det var väl dagens form det. Jag återhämtade mig rätt bra och tog 18 minuter 40/20 efter det, vilket förmodligen förklarar att det gör ont i överkroppen nu men jag ska ju tävla på distanser som tar längre tid än 17.40 minuter så det är väl som det ska. Hoppas nu att det här testet inspirerar mig att göra det flera gånger, det finns nog mer att ta av.



Det blir ju en del löpning nu också när vintern inte ser ut som den ska. Jag försöker löpa ett hårt pass i veckan, bra träning/underhålla benen, men fokus är ju på hårda skidspecifika pass. Så det blir ganska lugn löpning, och inte så långt. Och som många noterat så kunde man se solen härom dagen!

 

Fin frost i gräset på julafton i alla fall.

Annars brukar jag passa på att slita på lite gamla slitna skor under "vintern" då man ändå löper färre timmar. Men mängden hål fram på skorna under gör ju att jag blir benägen att ta till slit och släng filosofin.

 

Terrängskor ska ju hålla bättre än vägskor? Va Saucony?

//Stefan

onsdag 4 november 2020

Stakning inne och ute, långloppsträning...

 ...Om det nu blir några långlopp i vinter? Kanske borde man satsa på löpning i stället? Nåja, idag genomförde jag ett stakpass (eller två?) som jag tänkt prova länge.

Efter förra vintern när vi ofta tränade på 300 flacka meter i Avesta så funderade vi vad intervaller på detta egentligen gav, stakmaskin är kanske bättre under tävlingssäsong? Nu har jag dragit igång träningen på stakmaskinen efter "sommaruppehållet" och 3x5000m är ett pass jag tänkt prova. Något som tränar kapaciteten och simulerar långa motlut alltså, motsatsen till 300-metersspåret förra vintern. Jag ville också köra ett 5000m test för att få såna lite mer regelbundet. Sagt och gjort. Började med 5000 och siktade mot 18min blankt. Kändes okej men var sliten och kunde väl precis hålla det tempot med en liten, liten spurtpå slutet. Gott så, 18min är okej för mig men jag ska ner mycket mer i vinter!

 


Efter lite vila blev det 5000m på motstånd 10, det var muskulärt tungt idag, inte så pigg! Tror jag tog mig igenom på 18.45, och det handlade bara om att klars sig undan syran. Tredje 5000m tog jag på motstånd 8, lättare och drog snabbare.

Det kanske inte är optimalt att maxa på första då det sätter lite syra i kroppen men å andra sidan så ska det ju vara jobbigt. Träningen blev den jag önskade och det blir säkert fler kapacitetspass på Skiergen i höst/vinter. Som avslutning var jag ut (efter lite mat) och stakade 2.50h på 3:or, kändes fint i solen. Långloppsträning...


//Stefan

söndag 10 november 2019

Långloppspass på stakmaskinen!

Det är nog inte det viktigaste jag har som träningshjälpmedel men det underlättar rätt mycket att ha en stå hemma. Tidigare har jag nästan bara kört 500m/60sek av den enkla anledningen att jag prioriterat att få riktigt hög belastning när jag väl använder en stakmaskin. Och det ger den.

Det är fortfarande 500m/60sek som jag oftast kör men efter tips från ett välkänt långloppsteam så provade jag en stege av 250m-500m-1000m-1500m-2000m och ner igen med 1 min vila och det var bra när man ville ha lite längre drag. Men jag har ett annat tips.

Nu är snön faller och rullskidåkningen fryser inne så försökte jag mig på ett långloppspass på stakmaskinen, dvs kombinera halvhårt och hårt tempo över en längre tid. Så här såg det ut:

60 min A2, klättrade från motstång 1 upp och ner var femte minut. Inte så hög puls i början men rätt bra kraftutveckling.

+ 500m/60sek under en halvtimme på motstånd 8. 1.45 tempo mot 1.42/1.43 vid ett vanligt pass. Tog rätt hårt.

+ 30 min A2, klättrade nedåt på motståndet.

+ 5000m på motstånd 10, halvsnabbt men rätt trött nu.

+ 15 min A2

+ 250m-500m-1000m-1500m-2000m-1500m med 1min vila. Gick oväntat bra.

+ 15 min A2 som avslutning.

3.20h totalt, rätt slutkörd. Det är ju lättare att hålla rätt belastning hela tiden så klart men jag tycker nog fortfarande att snö utomhus är en större utmaning för kroppen. Frågan hur man motiverar sig till detta lämnar jag obesvarad då den inte utgör ett problem för mig just nu.

//Stefan

onsdag 7 november 2018

Ytterligare två bra pass

Det tränas bra nu. Först dryga tre timmar på tallheden, hälften obanat, hälften stig på förmiddagen. Bra naturtyp för löpning. Ganska flackt visserligen men så här i slutet av barmarkssäsongen vill jag inte bränna benen allt för mycket genom löpning. Kändes riktigt lätt, racen i Grönklitt kanske inte gick bra men det var som sagt nyttigt!

Speciell känsla att löpa över marken där det växet mossor och lavar. Nu är det fuktigt och man springer inte sönder växtligheten heller. Dock inte helt överrens med dom som markbereder efter avverkning i sån här skog.

Kvällen träning var länge lite oklar, vill löpa mycket nu några dagar innan jag letar snö igen men förmiddagens pass räckte. Det fick bli stakmaskin för att jobba lite på stakningen trots frånvaron av skidåkning. Mötte således upp (med det menar jag att jag hann träna 30 minuter innan han var på plats) Ronny på Dickfors Gym. Förutom diverse olika belatsningsnivåer och lite diagonalstak under 1.30h så gjorde vi ett set 500m/60sek. Det började väldigt lätt för mig men det var väl optimistiskt och snart gick det inte så snabbt längre och det blev en kamp mot sura och trötta muskler. Helt okej det, bara jag kör riktigt hårt är jag nöjd med dessa pass. Kroppen var helt enkelt sliten sen söndagens stakning. På rätt väg tänker jag.

//Stefan