torsdag 22 april 2021

Skate i Romme!

 Jag avslutade (?) skidsäsongen med en tur till Romme i lördags för att köra skate i backarna där. En tur jag tänkt göra i flera år men som inte blivit av medan snön varit kvar men i år hade jag tid och snön låg kvar. Startade halv 9 på hård frusen snö. Åkte till vänster mot bortre toppen och tyvärr var det ganska sönderkört i backen av pistmaskinerna men det gick hjälpligt. Dessbättre var backarna på sydsidan finare även om det var så hårt så jag mest hasade ner i branterna första gången utför.

Körde två hårda drag där i längsta backen, lika bra att passa på och benen var rimligt pigga så det var rätt kul! Där efter mötte jag Niclas E (!) på toppen och körde två vändor med honom innan jag avslutade med lite egen åkning igen. 

Det blev ju riktigt varmt och fint efter en stund och även lite lättare att ta sig ner i mjukare snö. Så i brist på fjäll fick jag prova det här. 1600 höjdmeter klättring talar ju sitt tydliga språk för träningseffekten i alla fall! Förmodligen funkar Romme bra med några slags toppturskidor så här i slutet av vintern också omman har det.

Jag hann även med ett sista pass i Åsbo på onsdagen förra veckan. Snön som föll på måndagen la sig på den is och snö som fanns kvar och det gick hyggligt att köra skate när man väl spårat lite. Får vara nöjd med det.

Sista snön i Åsbo.

 

Varmt på slutet och rätt trögt uppför.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar