Visar inlägg med etikett Rasism. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Rasism. Visa alla inlägg

lördag 1 september 2018

Böcker vs nazism

Förutom att jag tränade lite i Falun häromdagen så var jag in på bokhandeln i centrum. Pratade lite med personalen där kring att dom tydligen fått besök av nazister, inte bara när Annie Lööf hade boksignering tidigare i somras utan även flera gången. Nazisterna i fråga tycktes inte vara intresserade av att läsa böcker tyvärr och med det det våldskapital dom besitter, allt från mord till hot av politiska motståndare eller personer dom inte tycker passar i samhället, så blir det självklart en mindre trevlig arbetssituation.

Jag gjorde vad jag kan och både gav dom lite uppmuntran samt köpte en bok. Allt motstånd mot nazister är som sagt bra motstånd.


En bok om att vara kvinna och journalist, lär återkomma till den!

//Stefan

onsdag 10 maj 2017

Högerpopulisterna är ansvariga för högerpopulismen, rasisterna för rasismen!

Jo men så enkelt är det!

Jag läste blogpost av sociologen Jens Rydgren för ett tag sedan om varför dom högerradikala partierna växer. Tänkte direkt att jag borde skriva om det eftersom antirasism är min favoritfråga vid sidan av att driva jämställdhetsfrågor inom längdskidåkningen (och kanske lite viktigare också). Nu hann Andrev Walden före i Aftonbladet. Efter som dom båda skriver bra så tycker jag ni ska läsa det först, men jag tänker sammanfatta några punkter ( deras och mina) här också. Efter Trump, Brexit, sverigedemokraternas valframgångar, och Le Pen (även om hon förlorade) är det ju en intressant fråga, speciellt för alla er sociologi/statsvetarnördar där ute!

Först som Walden skriver, högerpopulismen är högerpopulisternas fel. Visst kan man hävda att högern/vänstern och alla andra har gjort fel och så kan nog vara, men högerpopulismens politiska framgångar är ett resultat av alla som driver en sådan agenda, hur stor eller liten man må vara.

För det andra. Rydgren sammanfattar att den politiska spelplanen har ändrats, andra frågot står i fokus:

 För att de radikala högerpartierna ska nå fram till väljarna krävs att den socioekonomiska konfliktdimensionen blir mindre framträdande på bekostnad av den sociokulturella konfliktdimensionen, som inbegriper frågor rörande kultur, värderingar och identitet. När sådana frågor blir mer framträdande i det politiska samtalet  ökar de radikala högerpartiernas möjlighet att mobilisera väljare. 

Varför vill sd och deras anhängare på dom mest absurda sätt förklara med/koppla invandring till allt man ser som negativt? Därför att när debatten cirkulerar kring deras huvudfråga mobiliserar man politiskt stöd i form av röster, sammarbeten och personer som vill engagera sig för deras sak. Den här mekanismen är inte specifik för sd utan det är bara det att konsekvenserna blir värre när man propagerar för rasism än för skattesänkningar/höjningar.

För det tredje. Personer som röstar på sd, Le Pen, Trump har som minsta gemensama nämnare rasism, något som dessa har lyckats mobilisera. Dessutom utmärker sig dessa väljare av en misstro mot samhället i stort. Det betyder inte att dessa väljare för alltid måste rösta på det sättet, dom kan mycket väl värdera en annan sak före främlingsfientlighet och misstro nästa val.

Men vad kommer alla dessa människor ifrån som plötsligt spyr ut rasistiska förklaringar på alla otrevliga saker dom varit med om/hört någon varit med om? Ska återkomma till det i framtiden men vill ändå igen påpeka, det ÄR deras fel!

//Stefan

tisdag 6 december 2016

Black on Black

Så många gånger jag skojat om luciaomröstningar som en uppvisning i ariskhet och så visar det sig att det var just genom en nätkampanj som organiserade rasister kunde nå medial framgång med att hata en lucia som uppenbarligen var mindre ljushyad än mig själv. Det är metoden.

Löftet från rasisterna är inte ett Sverige fritt från mörkhyade lucior, det är ett löfte om ett Sverige fritt från mörkhyade människor. Det är viktigt att hålla reda på mål och metod.

Och jag ska väl inte nämna hur många gånger jag ifrågasatt det manliga rösträtten utan att bli kallad hora...

...Ett vitt manligt privilegium

onsdag 23 mars 2016

Vad gör det med vår syn på varandra?

Vi tar det får början. Flyktingsmugglare kan tjäna pengar på människor som vill ta sig till Europa PÅ GRUND AV att det finns väldigt få lagliga vägar in. Detta beror i sin tur på att vi EGENTLIGEN inte vill att flyktingar ska komma hit, i alla fall inte så många. Sen är det vissa länder som Sverige och Tyskland som försöker göra något bra, ibland...

Så vi lever med en mix av humanistiska och rasistiska drag på en ytterst schizofren kontinent. Inget nytt där!

En sak jag minns mest av 90-talets djurrättsrörelse och reaktioner på veganmat var att vissa på fullt allvar trodde att om man brydde sig om djur så kunde man inte bry sig om människor samtidigt. Ungefär på samma nivå som när ett litet barn får ett syskon och blir rädd att föräldrarna inte tycker om hen längre. Som att det skulle finnas en begränsad mängd kärlek.

Samma logik tycks ligga bakom mångas inställning till dagens flyktingar. I Danmark tar man det ett steg längre och gör lagstiftning av det. Ett danskat par har nu blivit dömda för att ha hjälpt en syrisk familj med två små barn. Från Hufvudstadsbladet:

"Lisbeth Zornig Andersen befann sig nära gränsorten Rødby för att hålla ett föredrag. Hon träffade en syrisk familj på sex personer inklusive två barn, det yngsta fem år.

– De var hungriga, törstiga, hade rest med gummibåt och var så nära sina familjemedlemmar som redan fanns i Sverige, beskriver hon.

Zornig Andersen ringde sin man, som kontaktade polisen som inte kunde svara på frågan om det är olagligt eller inte att ge skjuts åt familjen. Minst tre poliser såg, enligt henne, när hon plockade upp dem. En av dem svarade nej på hennes fråga om de tänker hindra henne.

Så hon körde familjen till hemmet i Köpenhamnsområdet där mannen, Mikael Rauno Lindholm, bjöd på bullar och kaffe. Sedan skjutsade han dem till Kastrup där han köpte biljetter och den syriska familjen tog tåget över Öresund till Sverige.

För det här har de dömts till böter på 45 000 kronor, eller drygt 6 000 euro."

Så vad gör det här med synen på våra medmänniskor? När kampanjer förs mot ensamkommande flyktingbarn. Snart blir det väldigt lätt att inte bry sig om den som inte är flykting också...

//Stefan

lördag 30 januari 2016

Something is rotten in the state of Sweden

Det här att extremhögern, från SD till nazister, samlas till en gemensam demonstration i Stockholm och sedan försöker ta över gatorna med våld måste väl ändå ge lite tyska 30-tals vibbar? Och dagen före var det tydligen en gruppering som uppmanade att misshandla ensamkommande flyktingbarn! Ska vi gissa att alla barn som inte hade blont hår och blåa ögon låg i riskzonen?

Det är nästan som att dom har blivit uppmuntrade av samhällsutvecklingen, att varje problem kan sägas ha sin grund i flyktingar och tydligen drog någon slutsatsen att barnen var det största problemet. Försök att ta in det! Deras lösning blev att försöka misshandla barn!

Samtidigt längs Medelhavets stränder...

...Barn dör

//Stefan

fredag 1 januari 2016

Du sköna nya värld

Man kan kanske inte rädda alla.

Men man bör försöka.

Som så många andra citerar jag Theodor Kalliafatides text i DN som en förhoppning för det nya året, eller kanske för framtiden i allmänhet...

När vi fick se fotot på den treåriga Alan Kurdis livlösa kropp på en turkisk strand vändes plötsligt en allt mer (människo)flyktingfientlig debatt till att se vad vi kunde göra för dom människor som verkligen har det svårt i vår värld. Att vi inte riktigt orkar se bilder på döda treåringar visar väl ändå att det finns vissa medmänskliga reflexer kvar som dom flesta av oss delar. På något sätt en seger för mänskligheten trots allt.

Kanske spelade faktumet att vår gemensamma europeiska politik genom det som kallas Transportöransvaret är orsaken till att människor väljer att fly över Medelhavet in. Vi är helt enkelt grovt medskyldiga till tusentals dödsfall. Och allt för att vi vill begränsa asylrätten i praktiken...

Drygt 162-tusen människor sökte asyl i Sverige förra året. Blir ni oroliga av det? Jo men det kan jag förstå, även om jag inte delar dom känslorna. Det blir ju lite annorlunda, i alla fall ser man ju det på TV eller hör talas om det. Fast ärligt talat, alla ni över 40 år, ni minns väl inbördeskriget i tidigare Jugoslavien och flyktingströmmen därifrån. Då minns ni väl Nu Demokrati, Lasermannen och förra gången den här rasistiska cirkusen var igång?

Så när vårt offentliga samtal styr in på vägen som leder till föraktet och hatet mot dom mest utsatta grupperna i vårt samhälle, vad ska man göra? När tankar framförs enligt sverigedemokratlogiken "jag tror att något är på ett sätt, därfär är det så". När flyktingen är problemet, när den som tigger är problemet, inte att människor måste fly eller tigga.

Varför inte istället vara stolt över att man kan dela med sig av sina rikedomar?

//Stefan


torsdag 26 november 2015

Civilisationens fernissa...

En bra och viktig påminnelse i Sydsvenskan om hur världen försökte hantera judar på flykt under slutet av 30-talet. Det gick inte så bra.

Vad hände i Évian 1938? Det var en konferens. En stor internationell konferens med 32 länder närvarande. Det fanns begrepp, ord och uttryck som ramade in mötet. ”Gemensamt ansvar”, ”akut situation”, ”ansträngningar”, ”hjälpåtgärder”. Syftet med konferensen var att diskutera vad man kunde göra för de judar som flydde från Tyskland och Österrike.

Att socialdemokraterna i regeringsställning tar beslut om att försöka minska antalet flyktingar är sett till deras historia knappast förvånande om än sorgligt. att moderaterna kampanjar för att stänga gränsen är än mindre förvånande i ett historiskt perspektiv men nog trodde jag att idéalen hos deras ledargeneration efter Reinfeldt var starkare.

Men att beskriva detta i termer av att ta ansvar, det kommer jag aldrig att respektera! När barn och vuxna drunknar i Medelhavet för att dom saknar lagliga vägar att nå Sverige för att söka asyl, att man då vänder sig innåt och säger att det är ett större problem att vi har svårt att platser hos oss där flyktingarna kan bo, nej då har man fel prioritering.

Sant är att bara några få länder i Europa lever upp till flyktingkonventionen och en humanitär människosyn men om du är på väg att drunkna ska jag då inte hjälpa dig, bara för att några andra står och tittar på?

Vad är att ta ansvar?

//Stefan

fredag 13 november 2015

Eftersom samhället är på väg att falla sönder...

...så kan vi väl ändå passa på! Eller hur fan tänker den danska regeringen?

Danmark förbereder lagliga möjligheter att stjäla från flyktingar. Enligt den danske statsministern Lars Løkke Rasmusse:

– Regeringen föreslår att tillåta polisen att visitera asylsökande och söka igenom deras bagage för att säkra pengar och värdesaker för att täcka kostnaderna för uppehälle, står det i förslaget.

– Regeringen föreslår att tillåta polisen att ta medel för att täcka framtida kostnader för asylsökandes underhåll, står det i en annan punkt.

Tävlingen mot botten är igång och våran egenhet att välja ute en svag grupp att förakta tycks vara konstant. Jag avstår alla skämt relaterade till vad som hände i Danmarks södra grannland under 30-talet så grund av att dom är för uppenbara...

//Stefan

torsdag 12 november 2015

...And Justice For All

Nu när polisen ska kontrollera människor som reser in i Sverige från Danmark så förstår ni väl vilka som kommer att bli kontrollerade? Ledtråd: det är inte människor med blont hår och blåa ögon...

//Stefan

lördag 24 oktober 2015

Kämpa Sverige!

Det här att respektabla politiker beskriver flyktingströmmen till Sverige som en kris för vårt land, det måste väl bara vara dumt?

Det här att människor går omkring och oroar sig att det blir för många invandrare i Sverige, det måste väl bero på fördomar?

Det här att bränna ner planerade flyktingboenden och att hota om att göra det, det måste väl vara rasism?

//Stefan

tisdag 6 oktober 2015

Something is rotten in the state of Denmark

Det ska bli svårare att bli dansk medborgare skriver Svd. Integrationsminister Inger Støjberg säger att:

-För mig är medborgarskap något som man skall göra sig förtjänt av. Därför skall det också ställas krav på de människor som vill bli danska medborgare. Man ska verkligen vilja vara dansk.

Vidare menar Støjberg att det ska vara något speciellt att få danskt medborgarskap.

Förlåt men det finns väl en massa danska medborgare som inte gjort ett skit för att förtjäna sitt medborgarskap! Fast det är ju som vanligt inte dom hon menar...

Ska vi kanske analysera det hela lite djupare? Vissa människor ska verkligen VILJA vara danska, andra människor ÄR danska och dom behöver inte kontrolleras. Vilka som är vilka vet vi redan, det är liksom poängen.

//Stefan


onsdag 29 juli 2015

Xc-ski holiday vs verkligheten

Jaha, här är man ute i fjällen och tränar helt fredligt en vecka...

...Och samtidigt i media tycks det pågå någon slags diskussion om att Ultima Thule inte alls var/är rasister utan bara hade otur med sitt umgänge! Det är ungefär lika troligt som att ett stort alkoholintag skulle förklara att man går ut på stan och viftar med järnrör och skriker rasistiska och sexsistiska slagord...

//Stefan

fredag 5 juni 2015

Kämpa Sverige!

Andres Looko skriver i Svd om Sveriges Radio och rädslan för att störa fredagsmyset.

Bibbi Rödöö, programchef på Sveriges Radio för Tage Danielssons populära uppfinning ”Sommar”, ansåg att förra årets sommarpratare blev politiska i överkant. Och ”Sommar” ska ju vara trevligt.

Eller hur? Programmet ska ackompanjera fika i valfri berså. Helst i mysigt privilegierad Saltkråkanmiljö. Problemet är att vi inte lever i en trevlig tid. Det finns ingenting som är mysigt eller trevligt med 2015. När fundamentala självklarheter som antirasism och – därmed – en tro på alla människors lika värde ses som politiska åsikter har vi ett litet bekymmer. ”Eftersom det inte är valår i år så kan vi väl skippa det där med den ökade rasismen i samhället? Det blir lätt otrevlig stämning annars.”

Det mest störande 2015 är alltså att någon kan tänkas offentligt yttra att rasism är en dålig idé! Sveriges Radio behöver nog jobba lite med sin "värdegrund"...

//Stefan

tisdag 20 januari 2015

En bit försvunnen europeisk historia

Maciej Zaremba  har skrivit en fascinerande historia, en europeisk historia som försvann med förintelsen av polens judar under andra världskriget.


"Länge var minnet av tre miljoner judar nästan utraderat i Polen, liksom den tusenåriga polsk-judiska traditionen. Men det nya museet Polin i Warszawa sätter punkt för glömskan. Maciej Zaremba åker dit och möter en hyllning till livet.
Polen upptäcktes på 900-talet av en judisk köpman.
Får jag skriva så? Eller anses det kränkande för ett folk att bli upptäckt? Dock läser vi att Ibrahim ben Jacob från Córdoba var den förs­ta att berätta om det som skulle bli Polen: om fursten Mieszko, hans frusna land, hans buttra folk och dess märkliga seder. Bland dem att när en man upptäcker att hans brud är oskuld kan han skicka bort henne med orden: ”Hade det varit något gott med dig hade många velat ha dig före mig.” Året är 966. Det är två hundra år före den första polska historiekrönikan."

 Intressant som sagt!

//Stefan

söndag 7 september 2014

Respekt Folkpartiet

Att kampanja "Ja till invandring - Nej till rasism" i valets slutskede när den borgerliga regeringsmakten är påväg att ryka, det är respekt!

//Stefan

måndag 1 september 2014

Extremhögerns syn på oss andra

Daniel Poohl skriver på Expo om extremhögerns världsbild. Anhängarna till nazistiska Svenskarnas parti är ute efter att mörda sina motståndare. Företrädare för fascistiska Sverigedemokraterna ringer polisen när journalister ställer frågor.

Poohl skriver intressant om grunden till detta beteende.

Extremhögern, Sverigedemokraterna och framför allt en del av dess sympatisörer, inräknade, tycker sig slå ur underläge. Sverige anses styrt en av pk-elit. Nationalisterna är vår tids dissidenter som via en finjusterad censurapparat förpassas till marginalen.
Det som är en naturlig del av demokratins spelregler (bortsett från de hot och det våld som även drabbar extremhögern) förvandlas i deras värld till en åsiktsdiktaturens repression.

Därför kan man slå tillbaka. Därför kan man hata och hota. För att de förtjänar det och för att man anser sig ha den moraliska rätten. 


Det går, som Poohl skriver, inte att ha ett demokratiskt samtal på dom premisserna. Kritik betyder för dom högerextrema att man försöker tysta dom. Att föra diskussionen beväpnad med järnrör blir helt logiskt, det är självförsvar från deras sida. Att debattera med dessa grupper blir tämligen meningslöst eftersom svaret från Sverigedemokraterna alltid blir att "minska invandringen", samtidigt blir svaret från deras anhängare att du ska dö.

//Stefan

onsdag 30 juli 2014

Medan bomberna faller över Gaza

Den israeliska statens företrädare hävdar att Hamas är ansvarigt för att så många palestinier dör. Men det faktum att ni släpper bomber på Gaza hjälper väl till?

//Stefan

lördag 26 juli 2014

Och samtidigt i Norge...

...föreligger det ett terrorhot mot landet enligt norsk polis. Och det får man ju förstå att efter vad som hände för tre år sedan så är norrmännen vaksamma.

Det stundar svåra tider för norska män runt 30. Speciellt om dom har tydliga kännetecken som blont hår, en politisk bakgrund i ett högerextremt parti.

Eller, nej, så var det visst inte! Vi jagar lite svartskallar va? Men så sitter ju också Breiviks parti i regeringen...

//Stefan

Och hjärtefrågan i Älvkarleby...

...tycks vara att få kalla vissa saker för negerboll! I alla fall enligt en lokalpolitiker som inte är från det rasistiska partiet (sd). Av alla problem som finns i Älvkarleby så valde hen detta. Väntar med spänning på vem som blir först med att förklara vikten av att fortsätta beskriva kvinnliga människor som horor?

//Stefan

torsdag 10 juli 2014

Att betrakta sin granne som mindre värd

Israel bombar Gaza igen och kanske har redan 70 människor mist livet. Tredje gången på 6 år. Vad är det som gör att Israel anser sig ha rätt att döda palestiner?

I DN skriver Gideon Levy, israelisk journalist, om att den israeliska staten kanske inte har någon anledning att söka en rättvis fred:

"Lägg till repression och hemlighetsmakeri och du har en annan förklaring till avvisningspolitiken: Varför skulle någon sträva efter fred så länge livet i Israel är gott och så länge lugn råder? Det enda sättet den belägrade Gazaremsan kan påminna om sin existens är genom att avfyra raketer, och Västbanken hamnar bara på dagordningen när blod spills. På samma sätt beaktas det internationella samfundet endast när det försöker införa bojkotter och sanktioner, vilket i sin tur omedelbart genererar kampanjer med offerretorik och trubbiga – ibland även stötande – historiska anklagelser.

Detta är alltså den dystra bilden. Inte en strimma av hopp. Förändringen kommer inte att ske av sig själv, inifrån det israeliska samhället, så länge samhället fortsätter att bete sig som det gör. Palestinierna har gjort flera misstag, men deras misstag är marginella. På ett grundläggande plan är rättvisan på deras sida, medan Israel står för avvisningspolitiken. Israelerna vill ha ockupation, inte fred.

Jag hoppas bara att jag har fel."

Egentligen är det ganska enkelt. Så länge inte Israel anser att palestinerna samma rätt att likt israeler med flygbombningar döda misshagliga personer så anser inte heller Israel att palesitinerna har samma människovärde.

Den filosofiskt mer intressanta och aktuella frågan berör vem som har rätt att bruka våld. Speciellt i vår tid där det tävlas i att ta avstånd från våldsanvändning.

//Stefan