torsdag 15 december 2011

Idrotten som den dömande makten

Bara så att ni vet, jag framför ingen egentlig uppfattning här utan avser mera peka på ett problem kring att idrottsrörelsen känner sig manad att agera ytterligare domare efter att rättsväsendet har gjort sitt.

Ni kanske känner till historien. Tydligen har en landslagsspelare i fotboll blivit dömd för misshandel av sin tidigare partner. Jag har inte läst domen utan refererar endast till mediauppgifter men poängen är inte att diskutera den. Det är istället det faktum att idrottsrörelsen känner sig manad att komma med ytterligare straff efter att det rättsliga systemet sagt sitt. Svenska fotbollsförbundet för tydligen en diskussion med media om spelaren också ska avstängas från landslaget och jag undrar bara vilken grund som finns för detta.

Kvinnomisshandlare ska inte representera Sverige? Därför att vi tycker illa om kvinnomisshandel? Han är en dålig förebild? Stor risk för återfall i landslagsmiljön? Fotbollslandslaget har en egen lagbok som går igenom lämpliga ytterligare straff för landslagsspelare beroende på vilket brott dom dömts för i det juridiska systemet?

Det här är alltså inte för att hävda att det brott han dömts för inte är allvarligt men frågan är hur det hjälper honom och gagnar samhället? Vilken kompetens har idrottsrörelsen? Det finns onekligen personer som är mera juridiskt utbildade och moralfilosofiskt kunniga än mig i den här frågan och jag återkommer om jag hittar något.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar