torsdag 29 december 2011

Kött är ?

Det finns tydligen en kampanj/organisation som heter Köttfri Måndag, kanske har ni hört talas om den. Det har på olika ställen varit tal om exempelvis att bara servera vegetariska rätter i kommunala skolor. Detta är ju naturligtvis bra att reflektera över, inte bara för att det svenska folket har ökat köttkonsumtionen med 50% dom senaste 20 åren (var vi undernärda fram till slutet av 80-talet?). Nej, utan också på grund av miljökonsekvenser, av solidaritet med den fattigare delen av världens befolkning som uttnyttjas i jordbruksindustrin och ändå inte har råd att konsumera kött i samma utsträckning men även också för att vi trots allt måste döda djur för att äta dom.

Det finns ju självklart protester mot detta, från i alla fall två borgerliga ungdomsförbund. CUF har kampanjat för ökat köttätande och MUF har åtminstonde protesterat mot försöken att "tvinga" i våra ungdomar i en vegetarisk diet (en dag i veckan). Det är som sagt en borgerlig dygd att om man har råd så måste man få konsumera. Troligtvis så är dom också oroade för att Dennis Lyxzén ska börja föreläsa på skolorna.

Men istället för att jag skriver mer så vill jag tipsa er om vad Julia Svensson skriver i Sydsvenskan. Köttätande, normer, jul och det personliga ansvaret bland annat.

Bonus: Jag har många gånger i massor av olika sammanhang stött på män med en minst sagt föraktfull inställning till vegetarisk mat eller djurrättsfilosofiska resonemang. Aldrig någon kvinna. Jag har många gånger stött på män i motorfordon med en minst sagt föraktfull inställning till att jag befinner mig med rullskidor på samma väg som dom. Aldrig någon kvinna. Samband?

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar