söndag 18 december 2011

Björnjakten 2011

Här är resultaten från årets Björnjakt i Älvdalen. Det gick lite som vanligt på skaten, tokstum efter ett varv och dom sista 5 kilometerna blev en riktig plåga. Någon får gärna tala om för mig hur man åker skate utan att bli stum i benen. Det var inte helt överraskande dock, efter Brux-lägret har jag slitit men en hostig hals och ganska trött kropp. Lördagens bästa insats stod annars Emelie för som handkorkade en blandning av en Vauhti kloss samt Start och Vauhti fluid på mina skateskidor från 99. Så glidet var det inget fel på. Allt gick för övrigt ganska lika i mestadels grov konstsnö.

På söndagen var vi fyra stycken som startade inom 20 sekunder ganska långt ner i listan, jag är tacksam att flera tydligen var stumma under lördagen. Som sista startande i den klungan fick jag jaga ett drygt varv innan jag hade sällskap av Eklöw från Sunbyberg och Eklöf från Karlslund samt en Gagnef åkare. Glädjande nog så hade jag bra tryck i stakningen, speciellt uppför (Kläppenstakning ni vet), och behövde inte åka med benen så mycket. Resten av loppet hängde jag med Eklöw och Eklöf, försökte dra lite och hade ganska bra tryck på varv fem och sex. Spurten tog jag relativt lätt och allt som allt ett bra mycket bättre lopp. Hoppas nu bara på en bättre hals och kanske ett långlopp i Ljusdal i början av januari. För övrigt, mina klisterskidor idag var också från 99.

Bland herrseniorerna genomförde 29 åkare tvådagarstävlingen vilket betyder att dom flesta hade någon att jaga eller bli jagade av under jaktstarten. Fyra damseniorer fullföljde årets Björnjakt. Det finns sannolikt inget självändamål i att kvinnor ska tävla i längdskidåkning, men, flera borde tävla bara för att det är roligt. Vi saknar er.

Nu, lyssnar jag på Refused, en ljuspunkt från 90-talet.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar