måndag 6 augusti 2012

Grafik över filosofins erkännande på Wikipedia

Regn ute betyder vila inne och jag surfar in på copyriot.se och hittar en blogpost och en länk till detta! "En karta över hur engelskspråkiga Wikipedia strukturerar information om filosofer" som Rasmus Fleischer skriver på Copyriot. Ur sociologisk synvinkel så är väl kartan mestadels intressant som en bild av hur några tusen år av filosofer (filosofi) värderas och vilka som tillmäts betydelse. En karta över vilket kulturellt kapital som krävs och erkänns i det västliga akademiska fältet. Platon, Aristoteles, Kant, Hegel, Marx, Nietzsche tycks vara vad ni ska sätta tänderna i till att börja med. Min favorit Pierre Bourdieu hittar ni som en röd prick ovanför Karl Marx, tydligen så har hans betydelse inte kommit så långt ännu.

Hoppas någon nu gör samma sak med det tyskspråkiga och franskspråkiga Wikipedia. Jag fortsätter med min träningsdagbok för egen del, men nästa gång jag nämner Hegel så...

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar