söndag 24 augusti 2014

Alliansloppet 2014

Det blev ganska bra tillslut, men jag tror jag är bättre på snö och har en relativt sämre form under sommaren. Det senare kände jag av i första backen. Sen var jag lite feg, dvs kroppen var i bättre form än vad jag trodde och jag borde naturligtvis kämpat mig lite längre fram och därmed kommit med andraklungan. Men, jag var istället stark under hela loppet och kunde ligga med framme i klungan och avsluta med en hyfsad spurt. Tyvärr var jag ganska pigg efter målgång.

I år rullade jag också lika bra som utlåningsskidorna och även om Skigo visade sig hålla lite bristfällig kvalitet för vissa av åkarna som fick skidor så kändes det lite mer rättvist. Men det är alltid svårt för en åkare som lägger sin tid på att träna istället för att söka optimala hjul. Såg inte till så många uppländska åkare men Jonas Henningsson håller i alla fall 70-talisternas fana högt, snabbt åkte han också.

Damloppet var lite intressant i år med egen start 20 minuter före herrarna. Självklart riktigt att damerna får (större chans) sina minuter av berömmelse men nu åkte förmodligen många under sin kapacitet rent tidsmässigt. Kanske det är av mindre betydelse egentligen men hur utvecklande är det damklassen i långloppen? Det lär ju inte alltid finnas en Charlotte Kalla som håller tempo. Och varför ska inte långlopp på skidor kunna vara ett undantag när dam och herr elit kör tillsammans? Något att fundera på.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar