lördag 23 juni 2018

Några långpass och Engelbrektsrull på gång.

Förra veckan tränade jag till och med några stakpass men fokus har varit på fjällmaraträning. Ett till pass Romme modell långt. Löpte en del uppför, gick en del med stavar. En del hårt, det mesta lugnt. Släppte väl på lite utför för att härda benen. Drygt 2000 höjdmeter klättring blev det. Det tog hårdare än jag trodde, fick vila 2 dagar efter det. Nöjd med det!

Tyvärr hade jag inte tid eller ork att ta mig till fjällen för löpträning där den här månaden. Tråkigt för motivationen samt för benen som gillar skonsam fjällöpning. Sen är det ju ofta enkelt att hitta höjdmeter i fjällen. Så jag fick hitta på något närmare istället.

Landsberget mellan Fagersta och Virsbo har jag cyklat till några gånger och eftersom Bruksleden går runt där finns det fina stigar att löpa på. Provade ett pass med fokus på långa intervaller där i förrgår. 120 höjdmeter och en rätt brant stig gav både bra och rolig träning. Benen var dock slitna från senaste Rommepasset men det gjorde inte så mycket, att det regnade hela passet var ju också rätt så skönt!

I går tog jag mig till Klackberg för ett för mig vanligt långpass. Löpte runt bland backarna i 3.50h. Var inte fokus på maximalt med höjdmeter utan det blev lite lättare löpning blandat med backarna. Kändes rätt bra. Klackberg är inte fjällen men absolut bra terräng för distanslöpning för en skidåkare.

Idag var jag tillbaka på Landsberget, siktade på över 4 mil och runt 5 timmar. Benen må ha varit slitna men det flöt på rätt bra ändå. Började med att jaga höjdmeter på berget innan jag gav mig ut på en längre runda på Bruksleden. Den var väl inte så tuff annat än när jag skulle upp på Landsberget igen men jäklar vilken fint stig det var i skogen! Skönt flyt i löpningen.

Jag fyllde på med mer energi under turen idag än jag brukar göra. Inte så att jag har något mot sportdryck och energikakor utan det använder jag frekvent men 5 timmar är mer än 3 eller 4 och man kan gå sig rätt tom. En "långpaus" på 10 minuter och några kortare hjälper. Men man mår inte riktigt bra av all snabb energi efteråt trots allt.

Avslutade passet med ytterligare vändor upp och ner Landsberget. Det var inte ett helt återhållsamt distanspass idag. Jag lät pulsen gå upp lite i motluten och efter 3 timmar blir den ju typ 10 slag högre på grund av sliten kropp ändå. Något kring 3500 kcal säger min V800. 45 kilometer och 5.25h blev det hela.

Nu finns uthålligheten och nästa vecka får det bli korta pass fram till Engelbrektsrullen. Hoppas på bra motstånd och många deltagare! Banan är rätt lättåkt men man lär bli trött ändå. Och sen har ni ju chansen att slå Ronny Wedin! Bara det vore ju värt en start!

Klapperstensfält finns lite överallt runt Landsberget. Distansträning har i vart fall fördelen att man hinner tänka, intervaller är inte direkt någon intellektuell verksamhet.
Norrlandsterräng
Rätt nöjd med utsikten efter 5 timmar också!
Mina kompisar på dom senaste 3 passen. Ett par Saucony Ride, okej på stigar när man vill ha lite mer dämpning än vad terrängskorna ger. Också ett försök att slita ut vägskorna.
//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar