fredag 8 mars 2019

Vasaloppet 2019

Det är egentligen inte så mycket att skriva eftersom jag klev av i Björnarvet före Oxberg då kroppen inte alls svarade. Men det finns ju en historia dit också.

Efter en galet seg Kortvasa men ett bra intervallpass med Ronny så var jag minst sagt osäker, men det är ju bara att ladda upp på vanligt sätt. Väderprognosen tydde ju på snöfall under tävlingen men inget före. Därmed blev det ytterst få tester av skidor inför start. Osäkert men valde jag skidor för nysnö och det blev snö så skulle det ju funka. Skidorna har man ju testat många gånger tidigare.

Så väl på startlinjen i snöfallet höll jag väl okej fart in i första backen. Stakade uppför med mest låsta armar och kände mig rätt fräsch på toppen. Det var lite svårt att gå om klungor men med bra skidor funkade det också, så jag klättrade nog lite fram till Mångsbodarna. Väl nere i Tännäng efter langning av eminente Andreas Karlsson så hade jag faktiskt chansen att köra om många upp till Risberg. Det var relativt många spår uppåkta och det fanns stora klungor strax framför. Men det svarade inte alls.

Lika fram till Evertsberg och jag höll en placering runt eller strax under 400. Försökte igen utför men kände att kroppen var rätt tom. Klev av i Björnarvet.

Vi fick ändå med oss fina placeringar i årets Vasalopp. Ronny gjorde igen ett hyggligt lopp efter några tuffa år och blev strax över 160. Fredrik som är med i vår stuga åkte in strax efter. Så det finns hopp.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar