söndag 12 maj 2013

Ottarstrampen + skidsprint

4.30h på racern idag med diverse Avesta-folk. Vi tog en tur i södra Dalarna som innehållande en försvarlig mängd A2, det fjärde högintensiva cykelpasset den här veckan och lite stumma lår efteråt. Det här med vila och återhämtningsperiod går sådär.

Veckans höjdpunkt var dock tävlingarna i Vendel. Först i form av en staksprint på en väldigt fin (och hård) snösträng. Först ett individuellt kval där 8 åkare gick vidare i herrklassen. Försökte bota en viss seghet med årets första rullskidpass till finalerna men jag blev lätt utslagen av den slutgiltiga (och överlägsna) segraren Emil Johansson Ik Jarl. Han var ganska snabb.

Efter snölekarna så var det dags för 50 kilometer MTB på vad som skulle visa sig vara riktig terrängcykling. Ett pass på utmanade underlag med nya mtb:n hade jag men tekniken sitter i sedan åren i Sundsvall. Tänkte starta ganska lugnt och ligga rätt i fältet från början, funkade hyfsat. Jagade bakom min teamkamrat Niclas över stenar och rötter, kanske inte helt överens med underlaget. Släppte kontakten med gruppen framför i en av dom större backarna, tyvärr lite, lite före innan Niclas fick släppa. Rejält stumma ben som det ska vara hämmade mig några kilometer men jag hittade ett bra tempo snart och höll mig till min plan att gå hårt utan för mycket syra.

Det gick bra, på det andra varvet av två passerade jag några trötta motståndare och visade att jag besatt en viss uthållighet trots att benen hade dåligt tryck uppför. Nöjd med att åka i mål bara några minuter efter Niclas som när det kommer till cykling är både bergsget och näst intill professionell jämfört med mig. Hög puls vilket ger bra träning och en jättebra bana, ett riktigt terränglopp, inte som vissa långlopp nu för tiden. Hoppas bara att flera cyklister och skidåkare hittar hit nästa år.

Resultat hittar ni här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar