tisdag 25 juni 2013

Lite upp, lite ner

Tränar på, försöker hinna vila samtidigt som jag ska löpa, cykla, åka rullskidor och styrketräna. Nu är jag snart uppe i 80 timmar i juni, tänker att så länge jag tränar mer än motionären Alsgaard så.

Träningen i juni är som sig bör ganska upp och ner men det är egentligen bara vissa intervallpass som har varit riktigt dåliga, det får man vara nöjd med. Ett av målen när jag drog igång årets barmarksträning var att inte döda benen av en för kraftig mix av cykling och löpning. Tränar jag för hårt av båda så här i början blir benen bara sura och fram för allt är inte cyklingen till löpkapacitetens fördel. Alltså, inte så många hårda löppass eller löpmängd över huvudtaget dom perioder jag fokuserar på cykel. Ganska hårt priodisering (löpning några dagar i rad, alt fokus på cykel en vecka) har också underlättat.

Det är alltså lite ner (som när jag tränade platt A2 löpning i början av månaden och var stum så det gjorde ont i benen och hade det svårt med andningen och låg puls), och lite upp (som löpintervallerna i söndags där det bara var att pressa hela tiden och hjärt-lungkapaciteten verkligen fick jobba).

Eftersom alternativträningen på två hjul får ta lite extra utrymme för tillfället har det självklart inte blivt många intervallpass på fyra hjul. Stakningen har jag ändå underhållit så rullskidtävlingen i Stockholm på lördag kan nog bli vad som helst, mycket upp eller mycket ner. Precis som det ska vara i juni om man tränar för vintern.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar