tisdag 20 december 2016

Mycket skidåkning, lite tävlingar

Det har varit en lite konstig skidsäsong för mig än så länge. Det började bra tidigt i november med nästan en hel vecka i Grönklitt. Med en tur hem för att jobba en dag och så plötsligt en tävling (som gick väldigt tungt) så tog det ganska hårt på kroppen. Det hela avslutades med ett frenetiskt testande av skidor med Ronny, minst lika jobbigt som vanlig träning.

Så blev det en tur till Funäsdalen och Brux. Inte något tävlande för mig i år, jag har väl lärt mig vad jag orkar och inte (typ). Tränade bra och fick åka på fjället. Fint med snö också för första gången på en massa år! Man saknar ju backarna där uppe när glider omkring på vägarna i Grönklitt. Kanske blir en tur till Funäsfjällen i sommar för löpning, det var länge sedan nu. Avslutade med några dagars träning i Grönklitt igen och åkte hem ganska trött.

Det blev en vända till i Grönklitt första dagarna i december. Startade med att köra ett skaterace på 10km med Maria. Tyckte det gick ovanligt bra och avslutade bara 10 sekunder efter. Det är kul att åka skate snabbt. Fick sällskap av Ronny sen och gjorde några timmars träning innan vi skulle köra ett riktigt långloppspass på söndagen. Förmodligen gjorde det faktum att vi fick ägna en dryg timme åt att gräva loss Ronnys BMW från den blöta konssnön att jag var minst sagt sliten det passet. Med hjäp av Jacke blev det 38 kilometer i omväxlande A2/A3, sista 15 kilometerna var helstumma för mig men så är det ju ibland.

Senast var jag upp till Idre för att hålla i ett skidläger Maria har för ÅF. Många motionärer som vill åka skidor och vill förbättra sin teknik, jag och Sandra (min tränarkollega då) lyckades bra och dom flesta gör faktiskt framsteg relativt snabbt. Självklart blev det en föreläsning om jämställdhetsarbetet i längdskidåkningen med utgångspunkt i Marias bok. Jag tränade lite lugn skidåkning själv också och hann med skateintervaller på väg hem i Grönklitt.

Som ni ser har det blivit en hel del skidåkning redan. Något pass på konstsnön i Avesta har det också blivit. Det senaste i form av stakintervaller, så kallad Ronny-Wedin-tröskel, dvs max från start! Jävligt plågsamt!

Nu ägnar jag dagarna åt att ha ont i halsen tyvärr. Det blir väl så med för hög belastning. Längtar efter att få löpa lite igen. Snön här hemma försvinner ju nu men någon tävling ska det väl bli in på det nya året...

Så här har vintern sett ut allt som oftast i Grönklitt, det är inte så svårt att träna då.

Tyska bilar i svensk vinter är lika dumt som tyska traktorer i svensk skog. För övrigt är jag vassare än Ronny på att skotta snö!
 
Brux visade sig från sin finaste sida!
//Stefan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar