måndag 2 januari 2017

Nyårsrace

Nyårsafton och inte en tävling i sikte! Frågan varför Norge har fler och bättre skidåkare torde härmed vara besvarad, speciellt som vädret hatar oss också. Ronny och jag tog initiativ till en träningstävling på 10 kilometer i klassisk stil, som av en händelse fick man använda valfri växel enligt eget huvud och stavmätning missade vi. För dom flesta blev det stakning men klister användes också. Förutom blåst och nästan 10 plusgrader så hade vi 1,5km konstsnö fram och tillbaka.

För min egen del så blev det en bra tävling. Vi blev snabbt en trio där jag hade sällskap av mina träningskamrater Ronny och Jacob. Med sjukdom före jul så var jag lite mer passiv än vanligt och riktade in mig på att följa med. Det gick oväntat bra trots en hård Ronny-start, plågsamt men hängde med. Trodde nog att jag skulle tröttna men gick fram och drog ett drygt varv mitt i tävlingen. Jacob gjorde ett tokryck på näst sista varvet men vi höll ihop till sista gången vi skulle spurta upp för backen till målet. Då märkte jag att den ena trugan hade lossnat så där försvann den spurten...

Ronny vann på ca 31.10min med Jacob strax efter, sen kom jag med en stav då. Totalt 8 deltagare och fortsättning lär följa. Åkte på Red Creek HF Silver med riktigt bra glid som följd.


//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar