tisdag 21 november 2017

Grönklittspremiären 2017

Säsongsdebut för en dryg vecka sedan i form av 27 platta kilometer i Grönklitt. Inget fel på Brux men ska tävlingsåkningen överleva i Sverige så krävs det olika alternativ, så tack till Team lager 157, Orsa-Grönklitt, Marcus Laggar, Orsa SK och alla ni som ordnade tävlingen. Tävlingen hade lockat till sig ett bra och brett startfält på herrsidan samt ett ännu bättre om än mindre brett startfält på damsidan.

För min egen del hade jag jobbat hårt på stakmaskinen och hufsat tidigare i veckan så jag hoppades på lite fart i kroppen och att komma in i säsongen bättre än förra året. Nåja, när starten väl gick var jag allt annat än pigg. Sladdade bak i tätklungan första varvet och när farten gick upp så lyckades jag ansluta till en grupp med Joanathan Steen, (den evigt unge)Uffe Jansson och Jacke Söderqvist, hyfsat bra åkare alltså. Jag försökte dra lite första halvan men var trött och hade ont i magen. Uffe gjorde det mesta jobbet och det var verkligen lättare att ligg bakom. Vi tappade väl jämnt på täten och jagade Stefan Sunnerberg strax framför. Andra halvan var jag lite piggare och gjorde mer dragjobb, ingen bra känsla i kroppen men okej. Loppet avslutades med att Jacke långspurtade in först starx före mig, Uffe och Jonathan. Bra så.

Ingen skön känsla i kroppen, inget tryck i stakningen men en okej insats och bättre än förra året. Nöjd med det och hade ju dessutom följe med bra åkare genom tävlingen. Bara att bygga vidare på det här.

Längd.se har en artikel och resultat här.

Nu vill man ju gärna tävla något mer före jul men är väl osäker på hur det blir. Björnjakten i Älvdalen missar jag och Idres tävling helgen före ska tydligen innehålla påtvingad diagonalåkning. När nu SSF så tydligt markerar att dom inte vill ha med långloppsåkare så får man väl kanske se sig om efter något annat då. Eller åka runt och bli diskvalificerad i efterhand?

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar