måndag 12 oktober 2020

Bessemerrullen 2020

Den här sommaren har jag kämpat med att få tillbaka någon tävlingsform på rullskidorna, det var länge sedan jag både hade det och satsade på rullskidtävlingar. Som hjälp och metod har jag tränat med en västeråsgrupp (plus löst folk norr ifrån) som tränat och kört träningsrace utanför Skultuna (fina småvägar) och Sätra Brunn (rullskidbanan). Den första träningstävlingen var också mitt första hårda pass på rullskidorna i år så då var man minst sagt ovan, turligt nog bara 20 kilometer. Sparring är bra och Skierg är inte rullskidor!


Så där har det fortsatt under sommaren, jag har blivit lite bättre men tidigare har jag haft rätt lätt för relativt lättrullande hjul som 2:or ändå är och det har inte kännts så nu. Det är väl vad några års frånvaro gör, träningseffekten har i vart fall varit god. Så här i början hösten så körde vi 45km på rullskidbanan och det funkade rätt bra! Visst var Fredrik Johansson överlägsen men det var bett i min åkning. Självklart passade jag då på att köra två tävlingar utanför Uppsala helgerna efter detta. Det gick riktigt segt, men då hade jag redan anmält mig till Bessemerrullen i början av oktober.


Så för första gången på många år! Och man fick ju vara lite glad att det blev tävling. Eftersom starterna var uppdelade så valde jag att anmäla mig i H21 för jag tänkte att där går det fort, det är också bra om det är lite djup i seniorstartfältet. Det gick inte fort efter dom första hundratalet meterna! Det gick sakta! Men, men, vi tog den första svängen och på väg ut från Högbo Bruk så såg  jag till att ligga långt fram och sen stötte dom duktiga åkarna. Jag var faktiskt förvånad hur bra jag orkade följa, bästa formen i år och på många år! Det blev en mindre tätklunga och flera av oss som sladdade bakom. Jag hamnade med Micke Sandgren som var dragvillig men kanske inte hade det bästa rullet. Lite osäker på min kapacitet även om det kändes väldigt bra låg jag bakom ett tag och vi blev inhämtade av en klunga bakifrån. 

 

Vi var inte långt från täten vid vändpunkten, ca 27km kanske, och jag tänkte väl att det var bäst att jobba så vi skulle få en anständig tid och jag skulle få bra träning. Tyvärr är det mest platt runt Högbo så väldigt svårt att köra ifrån, men det är som det är och jag drog rätt mycket och gick så hårt jag kunde utan att rycka. I ett bostadsområde innan vi svänger ner sista biten mot Högbo Bruk skruvades farten upp i några småbackar och det blev lagom jobbigt. In mot rullskidbanan och målet försökte jag bara ligga tvåa-trea och ha koll inför spurten. I näst sista kurva är vi två som har gått loss lite men tyvärr hamnar jag utanför asfalten och tappar två placeringar. Kändes bra ändå!


Så det var ju ganska kul ändå! Senast jag var i form på en rullskidtävling var nog i Skokloster 2017, då körde en (förmodad) stockholmare av en stavspets efter 10 kilometer. Jag var i ganska bra form på Gålö nått år där också, men en (i och för sig emigrerad) stockholmare körde av min stavspets då. För att inte tala om staven som gick rakt av efter 15 kilometer på Bessemerrullen och min stav som blev över och avkörd på Gålö något av åren däromkring. Så jag lessnade lite. Nu får vi se om det blir något mer på hjul snart.


Tack till Högbo som lyckas arrangera i dessa märkliga tider. Resultaten hittar ni här.

 

//Stefan








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar