onsdag 4 november 2020

Stakning inne och ute, långloppsträning...

 ...Om det nu blir några långlopp i vinter? Kanske borde man satsa på löpning i stället? Nåja, idag genomförde jag ett stakpass (eller två?) som jag tänkt prova länge.

Efter förra vintern när vi ofta tränade på 300 flacka meter i Avesta så funderade vi vad intervaller på detta egentligen gav, stakmaskin är kanske bättre under tävlingssäsong? Nu har jag dragit igång träningen på stakmaskinen efter "sommaruppehållet" och 3x5000m är ett pass jag tänkt prova. Något som tränar kapaciteten och simulerar långa motlut alltså, motsatsen till 300-metersspåret förra vintern. Jag ville också köra ett 5000m test för att få såna lite mer regelbundet. Sagt och gjort. Började med 5000 och siktade mot 18min blankt. Kändes okej men var sliten och kunde väl precis hålla det tempot med en liten, liten spurtpå slutet. Gott så, 18min är okej för mig men jag ska ner mycket mer i vinter!

 


Efter lite vila blev det 5000m på motstånd 10, det var muskulärt tungt idag, inte så pigg! Tror jag tog mig igenom på 18.45, och det handlade bara om att klars sig undan syran. Tredje 5000m tog jag på motstånd 8, lättare och drog snabbare.

Det kanske inte är optimalt att maxa på första då det sätter lite syra i kroppen men å andra sidan så ska det ju vara jobbigt. Träningen blev den jag önskade och det blir säkert fler kapacitetspass på Skiergen i höst/vinter. Som avslutning var jag ut (efter lite mat) och stakade 2.50h på 3:or, kändes fint i solen. Långloppsträning...


//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar