onsdag 3 februari 2021

Vinterlöpning

Häromdagen passade jag på att löpa ett kort pass på isen som blivit på alla översvämmade ängar och åkrar längs Svartån här hemma. Det var som mest ett tunt snölager så lättlöpt och man såg bra hur isen var. Bara öppet vatten där det strömmade i ån.

Det är inte varje år man hinner med något sådant, ofta kan det bli skidor om det ligger lite mer snö. Kul också att man kan springa på ställen där man normalt inte tar sig fram på barmark. Med dubbade skor hade det faktiskt funkat utmärkt att ta intervaller på isen också. Nu har vi fått lite mer snö igen så nästa pass kanske blir skidor istället.

 

Isbelagda ängar längs ån.

Bäverhydda i sumpskogen, det är bara när isen lägger sig som man kommer förbi just här.

Mina gamla Icebug. Sprang inte ett pass med dom förra vintern eftersom vintern ja, var frånvarande. Men dom funkar bra nu in på typ sjunde vintersäsongen, speciellt använder jag dom och jag ska springa snabbare pass när det är halt. Tror att icebug har dom bästa dubbskorna fortfarande.    

 

Lördagen förra veckan använde jag till ett hårt träningsrace i Eskilstuna på ett fint och rätt kuperat konstsnöspår. Lite seg var jag allt och knappa 15 minusgrader kändes men det var soligt och fint! Sörmlandsåkarna är hårda men i Norberg kör vi ju träningsrace på 54 kilometer.

 

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar