söndag 6 oktober 2013

Mitt liv som Rexare...

...Nu har det ju inte riktigt gått så långt, men eftersom världens trevligaste skidklubb har träningsläger i Norberg så är jag självklart med på det mesta. Före fredags kvällens intervaller på skidstadion i Klackberg så värmde jag upp med 4.30h stakning.

Vi löpte upp och ner på andra sidan och sedan tillbaka över en kulle som går under namnet Dolomiten mitt på skidstadion. Bra och lite övertända sparringpartners gjorde att pulsen blev riktigt hög första fyra vändorna, sedan blev jag tvungen att hålla en mer human nivå. Ett bra pass blev det men det där med att löpa ikapp dom andra utför kanske var lite onödigt hårt för benen.

Lördag och rexarna följde med mig upp till Olshyttebacken utanför Garpenberg för skateintervaller. "Tyvärr" för mig så var mina benhinnor så stela att det endast blev två vändor skate. Stakade sedan med en skatande Mandus och vi pressade varandra riktigt bra på dom två sista av sex vändor uppför backen. Stark var annars Erik som dock gick på någon typ av junior-rullmotstånd. Tror att rexarna var nöjda med backen även om några såg lite bedrövade ut på väg uppför. Då mina benhinnor mådde dåligt så uppsökte jag en mosse med mina stavar på eftermiddagen medan rexarna kämpade i regnet i Norberg.

Idag bjöd vi ur lokalbefolkningen på ett långloppspass, det som lokalt kallas för Melingsrundan. Start i Norberg och A2-stakning via Ängelsberg till Fagersta och sedan fri fart uppför Melingsbacken och slutligen lätt rull ner till Norberg. Bland oss herrar som körde så hade Sumpan-Niclas och Rembo-Nicklas anslutit. Vi startade i ganska lugnt tempo typ hög A1/låg A2 även om Erik (nu på vuxet rullmotstånd) så lite frågande ut när jag strax före att vi tog av mot Ängelsberg förklarade att "nu blir det snart kuperat". Vi fortsatte i lite högre tempo och alla var nog lite möra när vi tog sista vätskestoppet innan Melingsbacken. Väl där tjuvstartade Rembo-Nicklas och jag tog upp jakten med Niclas och Mandus i rygg. Nog tog vi in lite men som vanligt (eller faktiskt ännu mera än vanligt) handlar den här backen om att överleva hela vägen upp. Med nästan 1.40h A2 stakning i armarna, motlutsintervaller igår och en massa annat jobbig är det riktigt intressant. Vi åkte bra på den sega grova och idag blöta asfalten och tog oss upp på en bra bit under 25 minuter. Som vanligt hängde Mandus på ett imponerande sätt i hasorna hela vägen. Tror alla var nöjda även om det gnälldes lite när jag påpekade att Melingsbacken skulle stakas.

Avslutande pass blev lugn skate distans för mig och Niclas medan Rex-ledarna försökte jaga livet ur sina adepter med skidgång. Kul var det även om jag är lite konfunderad över hur lite fokus rexarna har på stakning, antar att dom vill bli skidåkare.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar