måndag 31 mars 2014

Årefjällsloppet 2014

Så var den här säsongen över...

Jättefint lopp i år igen. Nog såg man fram mot ett lite lättare lopp i år och på fredagen var det ett fantastiskt fint före. Så blev det inte på lördagen, snarare ett intressant före och fint väder. Jag valde att staka även om tankar på fäste fanns. Ganska pigg kropp men inte så mycket till tävlingsform då jag hade svårt att gå riktigt hårt och jag tappade lite i stakningen i branterna. Likaså så var det inte sånt bra klös i stakningen på flackare partier när jag försökte gå på.

Hur som helst...

Det gick ganska lätt i starten, vilket kändes skönt, och jag gick lite lagom hårt dom första kilometerna uppför. Fortsatte att gå lagom hårt dom första 11 kilometerna uppför och det resulterade i att jag halkade lite nedåt i fältet hela tiden. Tänkte att jag skulle vara pigg på toppen och köra ifatt tillbaka ned till Edsåsdalen. Nu blev det inte så och jag var ganska trött. Slog följe med Gripen (som åkte på talang och superskidor) och jagade så mycket jag kunde.

Ut på spåret mot Åre så fick jag langningar från Ohlström, Jansson och Emelie så klart, det hjälpte. Åkte bakom några i motvinden över sjön och                       sparade lite kraft. Vi kom ifatt min teamkamrat Niclas (som hade gjort en bra backe i början) och in i backarna var jag ganska pigg. Resten av loppet så kämpade jag så gott jag kunde. Hade inget tryck i branterna men inte heller något problem att följa dom andra.

Visst hade det varit kul att avsluta säsongen bättre men det blev i alla fall en vettig tävling. Nu kanske det blir nått skidpass någonstans och sedan börjar jag väl träna om nån månad. Förhoppningsvis så stakar jag fortare och snyggare nästa vinter men om det vet jag inget än...

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar