fredag 31 juli 2015

King of the Hill Sälen och juli klartränad...

...87 timmar senare så är juli 2015 slut. Det här med att träna mindre går fortfarande inte så bra men träningen går bra! Cykeln har jag knappt rört, löpt har jag gjort i 32 timmar, rullskidor i dryga 40 timmar.

Löpningen har varit inriktad på AXA-Fjällmaraton som startar i Vålådalen den 8 augusti, så jag har löpte en del långa och kuperade pass. Det bästa var nog i Romme för någon vecka sedan när jag betade av 1.25h uppför i låg A3, som vanligt var det ändå roligast att springa utför! Det skönaste passet var nog på tallheden hemma 1 juli, 4h obanat i 30-gradig värme. Jag tänkte väl löpa typ 2h men det blir ju inte ofta som man tänkt sig, tur nog fanns det mer vatten på motorstadion efter halva passet. Det sista lågpasset före AXA tog jag i söndags i Sälen. Väntade till 12 innan jag startade från Högfjällshotellet men det hällregnade fortfarande. Sprang upp för alpinbackarna och några vändor upp på Östra Kalven men det var väl bara 100 meters sikt i dimman så det blev mest löpning på lägre höjder. Ovanligt mycket löpning motströms, men varken tillfälliga bäckar eller regn är egentligen något problem. Det är trots allt  löpning det handlar om och få ting kan förhindra sådan träning.

Rullskidåkningen har varit inriktad mot stakning och allt mer har gått på tröga hjul. King of the Hill i Sälen var väl inte planerad men ska man dit och träna så! Nu blev väl inte förberedelserna fullt så seriösa som dom borde varit och jag var lite disträ i starten. Åkte väl en lite bit bakom damtäten första halvan, sen var jag ganska trött i benen och fick slita mig genom resten. Emma Eriksson var vänlig att jaga mig andra halvan så jag tappade inte allt för mycket. Jag räknar med bättre klassisk form mot hösten.

Om tävlingen gick segt så var stakintervallena med Fredrik på samma bana två dagar senare betydligt bättre. Det börjar kännas bra med motlutsstakningen på 4:or också. Sista dagen i Sälen provade jag att hufsa i startbacken på vasaloppsspåret, en plan jag haft länge för att bli mer bekant med den där ångestskapande stigningen. Det visade sig att det var en bra hufsbacke, 3 vändor 70/20 blev det.

Hoppas att er träning i juli var lika bra! Nu väntar en månad med AXA-Fjällmaraton och Allianslopp, dvs mindre med träning. Skönt det också.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar