tisdag 27 oktober 2015

Eskilstunarullen 2015

Det blev seger i Swixklassen för mig!

I söndags blev det helt plötsligt en rullskidtävling i Eskilstuna för mig, det sjunde i år, inte så dåligt när jag också har missat några. Fick dagarna före veta att det skulle bli utlåningsskidor från Swix (tävlingen gick på 2:or) och jag hade väl en föraning om att det skulle bli som det blev så att säga. Jag tror att vi var 10 åkare med Swixrullskidor på startlinjen och efter att jag och Fredrik jagat på i starten började det rulla förbi åkare med 2:or av annat fabrikat, inte förvånanade då Swix/Proski alltid har varit tröga. Så det blev till att försöka hänga med bäst det gick!

Nu åkte vi fram och tillbaka tre gånger på en femkilometers sträcka på en gammal banvall, platt till förbannelse alltså. Visst lutade det lite med och mot men det gjorde nästan bara saken svårare att följa dom som hade snabba 2:or i medluten. Efter knappt 2 mil så var jag ensam med lättrullande åkare. Då hade Patrik Lind och en lokal junior fått ge sig efter att enligt egen utsago fått hoppstaka för att följa med. Jag tyckte väl att det funkade bra och hoppades hänga med in till mål men lätt utför bort mot vändningen sprintade en av gubbarna iväg i en fart som swixhjulen uppenbarligen vägrade gå i. Jag försökte jaga ikapp men hamnade en halv minut bakom med en kille från Hällbybrunn. Avslutade med att förlora spurten men tydligen tyckte arrangören att jag gjort en bra prestation ändå för ett fint pris fick jag.

Körde jag bra då? Jag tror det även om kroppen var lite seg. Det är ju svårt att veta när materialet var som det var, jag har nog aldrig längtat till ett riktigt motlut som under det här loppet! Det blev en bra mental prövning som säkert utvecklar ett och annat. Fint lopp och det blir nog en tävling nästa år också, stort tack till Hällbybrunns IF. Fast jag är lite besviken på att Andreas Karlsson hävdade skada?

Resultat hittar ni här.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar