fredag 15 april 2016

Pilgrimsloppet 2016

Det blev en till avslutning på säsongen! For upp till Lofsdalen i lördags för Pilgrimsloppet, eftersom jag för en gångs skull lyckas vara i bruklig vårfom var det väl bäst att passa på. Åkte tidigt till starten vid Högvålen för att hitta någon som kunde köra min bil ner till målet, vid starten var min gamle klubbkamrat Nisse Hedberg (som jobbade i Lofsdalsfjällen) som snabbt löste det problemet.

Testade skidor i vad som var vinterns finaste morgon och värmde upp ordentligt. Folk var ortoligt vänliga och flyttade sig vid starten samtidigt som dom sa något om att jag var bättre och inte ville stå i vägen, händer inte vid vanliga långlopp. Det var ett bra startfält bland herrarna så jag räknade med snabb fart.

Loppet då? Startade väldigt snabbt, lite för snabbt och sen drog Karlsson och Ahrlin iväg. Loppet började med en lång stigning i etapper, mest slakmotor, och vi körde väl så hårt vi orkade. Tyckte det gick bra men kanske var jag lite för feg eller så var det bara jobbig för jag tappade en del och vi blev ganska utspridda. Drack en hel del utför och piggnade till. Jagade ifatt en åkare från Åsarna och fick dra honom. Så en större klunga minuten bakom men hade bra tryck i åkningen och höll det avståndet in i mål. Åkte ifrån min följeslagare på slutet och kände mig stark på bra skidor. Fin avslutning på som skrivet vinterns finaste dag.

Resultat finns här.

Bilden ljuger, det var mycket finare väder!

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar