måndag 21 augusti 2017

Sockenrullen 2017 och ultrapass

Det blev ett bra möte på rullskidorna i Hägersta! Terrängen norr om Mälaren är ju som den är, platt, platt och någon liten backe. Men det var bra vägar med väldigt lite trafik dom hittat. För mig var ju loppet bara en bonus i form av bra träning och jag förväntade mig inte att kunna prestera något av högre klass. Det räcker inte riktigt med två veckor sen fjällmara för att kunna pressa ur max igen.

Så jag fick slita riktigt ordentligt från start! Ronny och Jacob var klart starkast och det var dom två som höjde farten när dom gick upp. Jag, Henrik och en Karlslund-åkare hängde med. Jag hoppades väl att det skulle bli en jämn fart för jag tålde inte syran den här dagen. Men efter 10 kilometer ökade Ronny i en slakmota och jag fick släppa, hamnade retsamt nära Henrik och Karlslund-åkaren när som sedan snart släppte. Tyvärr var jag ganska stum efter att försökt följa.

Ronny (fram för allt) och Jacob visade sig klart starkast idag. Själv kämpade jag på ensam (som så ofta) ganska trött. Med 10 kilometer kvar tycktes en stor klunga bakom mig närma sig men faktiskt fick jag åter krafterna lite då och kunde pressa kroppen ganska bra in i mål. 26 kilometer ensam ger ju en viss hårdhet också om än tråkigt. Även om jag inte orkade den här tävlingen så är jag väldigt nöjd med den träning det gav. Tävlingar är ju en viktig del av mitt träningsupplägg och det har kanske blivit lite dåligt i sommar av olika orsaker. Tävlingsmässigt ser jag väl fram mot rullskidor i september.

Annars så hoppas vi att det blir en fortsättning nästa år från Hägerstas sida, det var rikigt bra ordnat redan första året! Resultat finns här.

Så var det ultrapasset, stakning självklart. Har ju haft i plan att hinna med två sådana under barmarkssäsongen, för att det är kul, för att göra något annorlunda, för att testa mig själv och kanske även som förberedelse för ett eventuellt ultralopp nästa vår.

Så här såg det ut på slutet:


Hade sällskap av Ronny fyra timmar mitt i, vi körde runt Norberg, Ängelsberg och Fagersta. Använde 3:or och höll väl bra distansfart. Stoppade i mig ganska mycket energi hela tiden men kunde ha pressat i mycket mer. Ingen uppladdning annat än tävlingen dagen före, kändes som den gav lite form. Efter 7.30h så blev kroppen lite tom och jag hade inte samma tryck i stakningen längre men kunde fokusera och hålla hyfsad fart ändå. Bra.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar