måndag 14 maj 2018

Långlöpning

Efter lång cykling och snabbare men kuperad löpning blev det igår dags för ett riktigt långpass med löpskor. Beslutade mig för att ta Bruksleden från Avesta mot Norberg och tillbaka. Mestadels stiglöpning med inslag av både mer snabblöpt samt segare terräng. Inte så kuperat men det är ändå mer eller mindre lutning hela tiden.

Startade halv 9 från Tråbacken och hoppades på lite kyligare väder på morgonen men där var jag allt för sent ute! Frågan var våren tog vägen är fortfarande obesvarad. Kände direkt att Klackbergsintervallerna från i fredags satt i benen. Vilodagar är ett måste men sällan blir man väl piggare av dom? Det gick ändå ganska lätt i lugnt tempo men eftersom målet för dagen var runt 4 mil så antog jag att det skulle ta ett tag. Då är ändå första 5 kilometerna rätt snabblöpta.

Drack lite grann ur bara vätskeblåsan på löpryggsäcken så det skulle räcka hela vägen. Halvvägs blir det rätt stökig löpning med mycket buskar och dålig markering och rätt mjukt underlag bitvis. Skonsam löpning alltså! Men osnabb. Sista biten ner mot Fliken var själva stigen rätt frånvarande, liksom markeringen så jag tog väl mer eller mindre en egen väg. Kände mig rätt pigg när jag stannade vid sjön.

Fliken vid sjön Gäsen några kilometer från Norberg där jag vände. Om någon har ambitioner att skapa en Fantasy-serie på svenska så föreslår jag att man lånar namnen från sjöarna runt Norberg. Tyvärr dock en genre jag är helt ointresserad av.
Här stannade jag för att bada ansikte och armar första gången, började bli varmt. Få saker är så effektiva för att kyla kroppen när man är ute och löper som att doppa ner armarna i kallt vatten, som en hund alltså! Vände tillbaka i god distansfart och tog 5 kilometer ganska lätt innan det blev fikapaus med bullar och dryck med kolsyra och socker. Fortsatte efter knappa 3 timmar lite trött och glad att jag löpte förbi rätt många små skogssjöar där jag kunde bada lite lätt. Problemet var dock att ytvattnet redan hade blivit riktigt varmt. Trevligt då att hitta en liten bäck med kallt smältvatten!

Gåsmyrberget på väg hem. Lite känsla av norrlandsterräng.
Efter Gåsmyrberget är det ganska lätt tillbaka så det gjorde inte så mycket att jag var både trött i benen och törstig. Tillbaka efter några extrarundor, 4 mil och 4.35h. Svalkade av mig i en bäck. Hoppas ni är många som har chansen att göra liknande träningspass!

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar