onsdag 28 september 2011

Män som är rädda för vargar

Jag har en stor misstro mot det många säger i vargdebatten. En stor del av den misstron har att göra med påståenden om vargens farlighet och dom hemska konsekvenser (utdöende landsbygd) som vargpopulationen antas leda till. Fram för allt så visas inga argument/fakta för det man påstår ska hända. Till råga på allt så liknar det väldigt mycket hur främlingsfientliga grupper hävdar att muslimer försöker ta över Västeuropa, det mesta grundar sig på tämligen fria fantasier. Så jag misstror.

Men för att göra mina tankar mera konkreta så har jag ett exempel på hur mitt resonemang ser ut.

Först, det är många som vill ha bort vargen från den svenska faunan och således vill man övertyga den övriga befolkningen om att också ta till sig den uppfattningen. Nu är ju gemene man inte speciellt pigg på att stödja utrotning av ett djur bara för att nån säger det. Alltså behöver man argument för varför vargen bör utrotas. Inget av detta är konstigt, tvärtom, så bör en demokrati fungera, man måste argumentera för sin sak för att få stöd för ett visst beslut.

Således blir argumentet att vargen är farlig, att man är rädd för att röra sig i skog och mark att barnen inte kan vara ute. Märk väl att jag ifrågasätter inte att vargen dödar tamdjur, där finns det statliga ersättningar och ett sätt att hantera problemet.

Varför misstror jag då denna rädsla för vargen? Jo, jag vet inget annat område/fråga där män är så öppna med att dom är rädda. Rädsla är inte manligt kodat i våra könsrollers värld, tvärtom som man ska man så långt som möjligt avstå från att vissa rädsla, speciellt i offentliga sammanhang. Visst är könsstereotyperna friare även på landsbygden numera men tänk tillbaka på er skolgång. Pojke och rädd gick inte så bra ihop.

Så vad är poängen då? Ja om vi blir övertygade om vargens farlighet så kanske vi vill utrota den. Lite samma som om vi blir övertygade om att muslimer är farliga så...

Och, nej, jag menar inte att vargmotståndarna automatiskt blir rasister. Men jag är ganska säker på att dom inte heller är feminister.

//Stefan...

...som lyssnar på Ride The Lightning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar