tisdag 6 september 2011

Rembo halvmara

Egentligen ville jag cykla Rembos 10 mil långa motionslopp på lite småvägar kring Avesta, Hedemora och Garpenberg, speciellt som det fanns en stor backe och fortfarande var sommar. Nu erbjöd Rembo IK en halvmara i löpning också så med tanke på att jag behöver löpträning och att det ger bättre pulsnivåer så föll valet på löpning. Mestadels grusvägar och skogsvägar lovades det samt kuperat.

Vi började på asfalt lätt utför och jag bestämde mig för att ta det lite lugnt för att inte döda benen och valde att inte följa täten där Ronny Wedin (skidåkare Norbergs SK) höll farten. Asfalten fortsatte flera kilometer och trots lamor som åskådare så blev inte mina ben gladare. Hade väldiga problem att flyta ut i den lätta löpningen och det var mycket sådan, som en följd av alla slakmotor (ganska ok att löpa uppför dom) så skulle vi ju utför också. Efter lite skogsvägar var det dags för några kilometer asfalt igen i mitten av loppet. Tyvärr en dryg kilometer utför efter stigningarna i skogen. Hade ändå bra draghjälp och vi såg täten ca 2 minuter framför oss. Tyckte att första halvan löptes ok av mig ändå.

Andra halvan skulle vara lik avslutningen på Lidingöloppet vilket stämde, tyvärr lika hårt underlag som Lidingö också. I flera branta och långa stigningar kunde jag gå upp och hålla farten och benen trivdes uppför. Utför fungerade det ok när det var riktigt brant annars var benen fortsatt stumma. När jag efter några kilometers utförslöpning såg en liten brant backe efter en bro tänkte jag trycka på lite extra om inte annat för att kunna ta det lite lugnt när det planade ut. Dessbättre fortsatte vägen i form av en slakmota och jag drog ifrån min löpkompanjon. Eftersom vi hade sprungit i 1.30h så antog jag att målet närmade sig (lite bristfällig skyltning gjorde att vi inte riktigt visste hur långt vi löpt, loppet visade sig vara en bra bit över 21 kilometer också, typ 22). Så för första gången löpte jag med normal tävlingsbelastning (förutom dom tidigare stora backarna) och det gick bra dom 2 kilometerna som återstod.

I mål på drygt 1.39h och dryga 10 minuter efter Ronny Wedin som vann och sade sig ha gjort ett bra lopp. Självklart så kändes det som jag borde gått hårdare tidigare under loppet men när jag efter att vilat 10 minuter försökte resa mig upp var krampen i framsida lår och vader total. Disponerade nog loppet ganska klokt ändå. Träningen i Sälenfjällen har nog gett lite, men, den flacka snabba löpningen (speciellt medlut) är en riktig katastrof, vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Plus för en fin bana där jag inte tror att det fanns en platt bit samt lamorna. Resultat finns på www.remboik.se.

//Stefan...

...som lyssnar på Testament

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar