söndag 27 november 2011

Grönklitt del 2...

...delvis som tränare/föreläsare för en grupp stockholmsdamer som vill bli bättre på att åka skidor, delvis för att träna själv. Ledarsysslorna delades med Niclas Eklöv från Sundbybergs IK. Vi gjorde tämligen stora framsteg med både teknikutvecklingen samt materialkunskapen. En av mina uppgifter bestod av att hålla ett föredrag om skidkonstruktioner samt vallning. Huvudpoängen vara att visa hur man får en bra struktur på sin skidpark samt vallabox, vad man behöver och när, samt i vilken ordning man ska prioritera olika material. Självklart så lade jag mig på en nivå något över den tidigare kunskapen hos gruppen för att stimulera kunskapsutvecklingen på bästa sätt. Niclas hade i sin tur hand om lite praktisk vallakunskap. När det gäller teknikutvecklingen så var den allt för svår att lära ut även om jag nog måste studera både lite forskning samt praktiska tips på området.

För egen del så gick träningen tungt till följd av förkylningskänningar i mitten av veckan. Jag fick ändå med mig några långa skateintervaller och ett träningsrace i klassik stil. November har varit en seg månad. Jag är nöjd med den skidträning jag fått men det har blivit få högintensiva pass. Planen var dock att inte köra slut på sig så här i början av säsongen men förkylningarna gör att det blir lite väl lugnt. Hann även med att testa lite Salomon skidor vilka jag kom bra överens med. Såg också några flera upplänningar på den 1,5 kilometer korta banan som verkar vara i bra form. Nu får vi se vad som händer, Brux förhoppningsvis.

//Stefan...

...som läser Tintin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar