måndag 21 november 2011

Upplandsläger 2011...

...flyttat till Grönklitt då Idre inte kunde tillhandahålla den vita varan. I torsdags anlände jag tillsammans med 08:an Niclas till vägkorsningen ovan Orsa där Fryksåsvägen börjar. Niclas stakade sig sedan upp till Grönklitt på rullskidor, för egen del valde jag att börja med skate på det kilometerlånga spåret i lugnt tempo till följd av det halsont jag slitit med sedan torsbylägret. Niclas anslöt för en kort stund skate och klagade över att rullskidorna gick tungt på rimfrosten. Efter några telefonmöten med ledare Ohlström och Pettersson angående stugfördelningen anlände Micke, Kent och Daniela till vår stuga. Daniela följde snart med Niclas och mig till ytterligare en tvåtimmarstur på enkilometerspåret.

Nästa dag var vi sex stycken i stugan som gav oss ut på skidspåret som fortfarande var en kilometer. Kent och Micke gjorde sina första skidpass för säsongen medan vi andra tränade skateintervaller. Och så var det den för mig okända Christian från Oberstdorf som körde skatedistans i tre timmar.

Sådär fortsatte lägret. Klassik A1, skate A1, stakning med skatestavar A1, korta klassika intervaller i motlut.  Jag hjälpte Niclas och Daniela att hitta nya skidor, ett par ruggskidor till Niclas och ett par mjuka skateskidor för blöt snö till Daniela. Den bisarrt tidiga middagen löstes genom att vi hämtade matlådor. Micke Hagström var helt klart tröttast mellan träningspassen. Jag såg glimtar av Kent Lundvalls nya bländande (eller i alla fall förbättrade) skateteknik. En hel hög rexseniorer tycktes träna ganska mycket. Skidpensionären Fredrik Persson visade teknik, vi hoppas det blir ett återkommande inslag. Kanske Janne kan få med Düsseldorfkungen eller Sprintkungen om han tröttnar på att sälja kläder? Man hittade alltid någon att samtala med i det från fredag eftermiddag 1,5 kilometer långa spåret. Tyske Christian berättade om det hierarkiska tyska arbetslivet. Jag läste klart band fem i Norsteds Sveriges Historia. Och som vanligt hann man inte träffa dom andra uppläningarna så mycket då träningen tenderar att vara prioriterad.

När så dom flesta på söndagen åkt hem så flyttade jag i hos rexseniorerna som generöst erbjöd en sängplats och därmed möjlighet till en till träningsdag. Rexarna visade sig ha en ytterst inkluderande klubbkultur (ett positivt omdöme om ni inte har koll på akademikersvenskan). Lägret avslutades för min del med stakrace med start vid början av Fryksåsvägen upp till toppen vid Limbystugan. Knappt 1.05h och jävligt segt.

Soundtrack:
Harvester Of Sorrow, Metallica
Evil, Mercyful Fate
Dead Skin Mask, Slayer
Sleep Now In The Fire, RATM

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar