måndag 14 november 2011

Tales from the hard side

För det första, spårförhållandena i skidtunneln i Torsby är inte bra. Snön är riktigt skitig och fryser inte alls ihop. Under fästzonen rullar snön och när man skatar är det bitvis att pulsa i en decimeter lössnö. Spåren håller ungefär en kvart på morgonen. Detta hindrar inte att det blir bra träning för tävlingsåkare men det blev sådan hård belastning på benen att jag var tvungen att dra ner antalet timmar något. Frågan är dock hur man tänker när det gäller dom motionärer som får slita sig runt i tunneln. Inte kan jag tänka mig att dom vill komma tillbaka?

I måndags började vi åka i tunneln ganska sent på dagen. 2.30h klassiskt med impulser, kort vila och byte till skateutrustning följt av 1.30h skate. Ibland får man träna det man hinner.

Tisdagen startades med skateintervaller 5x1 varv + 60/60 försökte jag hinna innan spåren blev alltför lösa. Janne följde mig på helvarven, han påstod att han fick upp pulsen lite. Intervallerna gick ganska bra till en början men jag tappade snabbt som en följd av förkylningen som föregått träningslägret. Den klassiska distansträning på eftermiddagen var tung.

Klassiska intervaller på onsdagsmorgon. 10x3 minuter. Trötta ben men en hel den diagonalåkning blev det. 3 stakintervaller som tog mig lika långt som med helkropp. Bra men det berodde lite på att skateskidorna som jag stakade på gled lite grann i alla fall. Jag avslutade i lössnön med skate i 2 timmar på eftermiddagen. Helslut i benen efteråt.

Upp tidigt på torsdagen och ett avslutande pass, A1 löpning med skidgång i motluten runt Valberget. Skönt för benen att inte åka skidor. Skonsamt för benen att gå skidgång uppför under ett löppass och något jag borde göra mera med det kräver ju lite terräng också.

Bra att ha fått lite skidvana för kroppen även om det blev lite väl tungt i tunneln för att träna A1. Janne Mattsson höll god fart i spåret och körde lite skateintervaller. Dock, klagade lite på stakningen uppför, där har vi en möjlighet! Bra allt som allt men visst hade ett snöigt Brux varit bättre. Nu har jag ägnat några dagar åt att ha ont i halsen men till helgen blir det upplandsläger i Grönklitt. Tyvärr får jag nog ta det ganska lugnt.

//Stefan...

...som lyssnat på Metal Militia, Metallica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar