fredag 4 november 2011

Styrketräning

Dom senaste tre dagarna har jag kört två träningspass med tunga vikter. Fem dagar med ont i halsen föregick detta. Resultatet blev tangerat (tror jag) personbästa i bänk med 85 kilo. Inte så att det är ett speciellt bra resultat eller så att jag helt plötsligt blivit bra på att lyfta tunga vikter. Nä, det som var bra var att kroppen för en gångs skull var utvilad när jag gjorde lyften och det gav resultat.

Styrketräning är ännu ett område där ambivalensen är stor. För en längdskidåkare är muskelstyrkan bara intressant utifrån hur den kan tillämpas på skidåkningen. I praktiken är väl muskelstyrkan också relevant för att orka lyfta höbalar och timmerstockar, sådant som vi längdskidåkare ägnar oss åt på fritiden. För en långloppsåkare är nog det bästa testet för om du har tillräcklig muskelstyrka att staka snabbt uppför en brant, brant backe som tar 20-30 sekunder. En bättre test än alla diverse "gyllene" övningar tillsammans. Trots detta är styrketräningen av största vikt, speciellt den tyngre. För egen del så märker jag tydligt att jag tappar i den tyngsta stakningen om jag håller uppe med tung styrketräning i några månader.

Men det där med ambivalensen då? Jo, träningsupplägget tänker jag på. Jag har ju jobbat på att träna mindre den här säsongen, vilket är bra. Och jag har också hittat ett bra beslut för hur styrketräningen kommer att se ut dom närmaste åren. I likhet med många skidåkare tränar jag lite extra tung stryrka på våren/försommaren, lite ledigt under sommaren och sedan en till period under hösten. Periodisering ni vet. Tävlingssäsongen ägnas åt att pressa in ett pass då och då. Allt detta är okej men inte har det gjort mig starkare dom senaste åren.
Samt vetskapen att om jag håller upp under tävlingssäsongen så är det klart negativt.

Således kommer jag i fortsättningen rikta in mig på att bara behålla den nivå jag har träna ett pass i veckan med speciellt fokus på att hålla det under tävlingssäsongen. Det blir i och för sig fortsatt ett uppehåll i slutet av säsongen/våren och lite extra i början av barmarkssäsongen innan stakningen på rullskidor börjat. Stakintervaller är mera relevant än gymet och med det här upplägget blir det mera kraft över till att ta sig uppför backar utan frånskjut. Dags att få tillbaka lite från alla år av träning.

Uthållighetsstyrka kanske nån undrar? Mage, rygg, visst, bra det också. En del under vår/sommar men undet höst/tävlingssäsong sporadiskt och ostrukturerat. Bra att spara den uthålligheten till intervallerna/tävlingarna. Dock, viktigt att komma ihåg, om du inte tränat så länge, är junior/ungdom, förmodligen också om du är kvinna eller av någon annan anledning inte orkar staka uppför den där branta backen så är det bara att köra på med styrketräningen.

På skidfronten intet nytt. Men till veckan blir det träning i tunneln med Janne Mattsson där han får hålla i taktpinnen. Ingen staktävling i Grönklitt blev det, ingen start i Bruksvallarna blir det. Men Upplandsläger i Idre hoppas vi på. Bruksvallarna hoppas jag åka till senare, kombinationen av skidåkning på Kläppen och studerandet av franska poststrukturalister är väldigt tilltalande. Återkommer snart med inlägg om liberalers syn på frihet samt vargdebatten.

//Stefan...

...som lyssnar på Guns N' Roses

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar