fredag 22 juni 2012

Bra ben...

...som ni cyklister säger. Nu kommer jag aldrig att bli cyklist men det hindrade mig inte från att sätta ett nytt personbästa i Melingsbacken (gamla vägen mellan Fagersta och Norberg) på 13.05 minuter (första gången i mitten av april tog det 15.45min). 25 sekunder snabbare än avslutningen på Engelbrektsturen tidigare i maj och därmed har jag sänkt mig med nästan en minut sedan förra året. Det är kul eftersom jag tränat cykling seriöst (under april till juli) i 5-6 år nu.

Kombinationen av cykling och löpning (mestadels) fungerar också bättre den här våren/sommaren än tidigare år då jag förlorat all löpform i takt med att cykelpassen påbörjats. Benen har inte varit så lite tunga med löparskor på fötterna. Inte så i år. Visst hade jag lite svårt att springa efter den hårda starten i början av maj men sedan dess så har det alltid funnits ett visst flyt i löpningen även om kroppen varit trött. Det uppskattas när man ska ta sig igenom 2.30h i skogen.

Förklaringar då? Då jag inte har en kontrollgrupp med några andra Stefan som tränar på skilda sätt så är det lite marigt att vara speciellt säker. Några hypteser kan man ju i alla fall ha:

1. Högintensiv träning i (fram för allt) cykel och löpning redan i april vilket gav bättre (tränings)form som således gör att kroppen tål träningen bättre.

2. Hårdare periodisering, både sett till timmar samt träningsform. En och en halv vecka nästan utan cykling gör att benen hinner återhämta sig.

3. Bättre utbyte då det är andra året jag håller en lite lägre träningsdos, mera överskott i kroppen.

Eller något helt annat? Svårt att veta. Träningen fortsätter snart efter min vilovecka (8h träning) med lite stakning, benen kändes lite överbelastade av all löpning senast.

//Stefan...

...som lyssnar på Metallica live från Globen 09

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar