måndag 8 oktober 2012

Hackmora bergslopp 2012

Det verkar som det aldrig riktigt stämmer för mig i Hackmora. I år hade jag inte sprungit ett hårt löppass sedan mitten av september, det kanske har något med resultatet att göra. Kroppen ville helt enkelt inte prestera och pulsen blev väl bara halvhög. Men, det var faktiskt roligt. Det här var fjärde året i rad jag sprang Hackmora och som traditionen bjuder så styrde jag sedan mot Lugnet för mera motlutsträning, dock mestadels överkropp.

Stakintervaller från skidstadion upp till Kårestugan ovanför hopptornen alltså. Första gången jag var i Lugnet-terrängen och tränade var förmodligen hösten 2001, Strömsberg hade ett höstläger här varje år och som ny i klubben (det är länge sedan nu) så ville dom så klart att jag skulle komma. Jag var väl lite tveksam att åka ifrån Sundsvall men det blev bra träning. Strömsbergs dåvarande stjärna Olof Hedberg och jag hetsade/inspirerade varandra till att jaga timmar, tror att det blev tre pass både fredag och torsdag. Om jag körde några stakintervaller vet jag inte riktigt, men det fanns några som försökte i alla fall! I den branta vägen som går från skidstadion upp mot Sjulsarvet försökte flera små uppländska ungdomar staka! Det var något slags gemensamt upplandsläger där då och jag tror att en tränare vid namn Micke Mattsson var ansvarig för att försöka få dom små barnen att staka i motlut. Olof och jag stod mest och skakade på våra huvuden.

Jag stakade i alla fall fyra gånger och tiderna blev med tanke på vädret okej. Som sagt, löpare lär jag aldrig bli. Efteråt bytte jag skidor, rullskidor och böcker med mina teamkamrater Emelie och Niclas som flytt till Stockholm under helgen men nu var tillbaka. Bra dag i Falun, bättre form nästa år?

I dag fortsatte min högintensitetsperiod. 25x60/30 löpning på förmiddagen. Bättre löpning än igår. På eftermiddagen blev det ett långloppspass med Rembo-Nicke. 1.45h A2 stakning + 25 minuter A3 i ett 6 kilometer långt motlut som avslutning. Okej men jag tog slut sista 5 minuterna i backen. Ganska trött nu.

Resultat från Hackmora bergslopp hittar ni här.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar