torsdag 25 juli 2013

Motlut

För några år sedan sändes en dokumentär om längdskidlandslaget vid namn "Gröt, svett och klistervalla". Ett centralt språkligt begrepp av stor vikt i längdskidornas värld identifierades, MOTLUT. Som sig bör har jag farit runt södra Norrland i jakt på motlut, nya så väl som sedan tidigare favoriter. Här är mina upplevelser.

Löpning/skidgång långpass från Tegefjäll upp till Ullådalen och Skutan. Fint väder men trött kropp.

Skidgång nästan till toppen av Skutan. Blåste djävulskt och regnade en bit upp. trött kropp och inte så bra prestation.

Stakning mot Norge, långpass. Blåsigt, blåsigt, blåsigt. Skönt att staka.

Löpning långpass från Ullådalen runt Skutan med några extra svängar. Kallt men bra väder. Hyfsat pigg.

Stakrace Ullådalsbacken + intervaller. Regn och ganska dålig tid, bättre tryck på 4min intervallerna.

Cykelintervaller uppför Hoverberget. Brant!

Löpning långpass på fjället mot Helags. Blåste och regnade ordentligt på höjderna så det blev inget toppbesök. Piggare i benen, skönt.

Löpning Helags halvmara. Motlut och motvind första milen. Trött kropp men löpte bra sista halvan.

Skate Brux rullskidbana. Inte så kuperat men trötta, trötta ben.

Stakning Funäs mot Fjällnäs. Längre backe än jag mindes, finaste passet...

Klassiska intervaller uppför Södra Berget. Kortare än jag mindes. Bra tryck i diagonalen och orkade bra alla 4 vändorna.

Cykel runt Alnön med några intervaller på norra delen. Fina vägar men trötta ben, lite bättre efter några intervaller.

Skate A2/A3 rullskidbanan Timrå. Inte så kuperat.

Löpning, Sidsjön - Kliss - Nacksta - LV5 - Smirnovbacken - Sidsjön. 500hm. Lite hårt underlag. Pigg i benen efter 1.30h löpning.

Långloppspass stakning A2/A3. Sidsjön - Lucksta - Kvissleby - Sidsjön. Lättare backar än jag mindes, ok tryck genom hela passet.

Det var några motlut det. Nu lyssnar jag på Ghost och läser Schlegel

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar