tisdag 2 juli 2013

Stockholm Rollski 2013 + backintervaller

Rullskidtävlingen runt Globen (typ) gick bra, träningsmässigt. Tävlingsmässigt, sådär. Hämtade sponsorskidorna (av ett välkänt norrländskt märke) i Täby dagen före och provade lite rull. Inte så motiverad att göra materialtester på sommaren också.

Följde bra med i starten från Medborgarplatsen ut till 15km rundan som startade vid Globen. Någon kilometer ut på den blir det lite trångt vid en busskur och två skarpa svängar. Tappar lite senare tätgruppen och får följe med två åkare resten av varvet, känner mig ganska trött.

Ut på andra varvet är jag piggare och drar lite tillsammans med Daniel och Jens och vi är påväg ikapp åkare framför när jag drar sönder högra stavremmen. Klarar ändå att följa fram till backarna någon kilometer före varvningen. Lite dålig effekt på höger stav helt enkelt. I varvning är det en speciell norrman som inte vill ge mig en ny stav utan jag får en jättemjuk swixstav av en räddande motionär som tittar på. Kan nu i alla fall dra igenom stavtaget.

Försöker köra hårt men jag har brännt lite för mycket med en och en halv stav. Åker sista milen med Annika L (mycket imponerad av hennes lopp) och får bra hjälp där och vi går ifatt Daniel som jag åkte med tidigare. Rullar in i mål ganska trött.

Bra träningsform men riktigt tävlingsovan. Mycket bättre än Vålarullen och även Alliansloppet förra året (som också gick på 2:or (typ)). Får vara nöjd med ett långloppsspecifikt träningspass på hjul och asfalt. Arrangören har väl lite att jobba på i form av vätska, reservstavar och detaljer av banan men inte var det nått problem att tävla där vi tävlade heller. Tycker i och för sig att det är bättre med trögare hjul men det är lite knepigt att veta vad man ska köra på. Kanske kan även arrangören ta in lite (rull)skidåkare i organisationen  till nästa år?

Rullskidtävlingarna fortsätter med Näsrullen utanför Avesta den 13/7, då med snabba hjul. Kom dit!

Dagen efter tävlingen var benen (!) otroligt nog helt döda. Löpte ett distanspass där det inte fanns någon kraft första 30 minuterna, mysko? Idag var benen piggare. Löpintervaller i Ekerös slalombacke, riktigt brant + ganska brant + sprättande skidgång. 40 minuter A3 totalt. Ganska döda ben nu igen.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar