måndag 2 september 2013

Första träningsperioden klar och vilovecka

Är så som många andra längdskidåkare klar med säsongens första träningsperiod. Fyra månader som för mig består av en massa mängd och långa högintensiva pass inte så sällan i form av tävlingar på hjul eller till fots. Mängden rullskidor har stegrats liksom löpningen, cykling blev det bara fyra pass av i augusti. Det är som sagt på sommaren man ska träna mycket och här följer lite statistik:

Maj: 71h, 13 pass i A2/A3, ganska mycket tid i A2.  Tre tävlingar.
Juni: 81h, 16 pass i A2/A3, fortsatt ganska mycket tid i A2. Två tävlingar.
Juli: 86h, 18 pass i A2/A3, några flera rullskidpass i A3 samt längre totaltid på många av A3 passen. Tre tävlingar.
Augusti: 87h, 16 A2/A3 pass, väldigt lite A2, upp mot en timme och över på många A3 pass. Två tävlingar

Allt som allt drygt 20% av träningstiden I A2/A3 zon. Det mesta av A2 träningen genomförs i form av cykling och löpning i början av säsongen och en mindre del i form av skate och stakning (långloppsspecifika pass).

Som tidigare tränar jag många av distanspassen (A1) som överlånga pass, för mig innebär det en längd från 3.30h och uppåt. Varför? För att det passar mig, både fysiskt och tidsmässigt. Distanspass på 2h till 3h blir det ändå så många av i träningspusslet.

5-8% av den totala träningen är styrketräning och spänst (mycket lite) under barmarkssäsongen. Som jag skrivit tidigare så underhåller jag bara maxstyrkan och det mesta blir i form av bålstyrka eller uthållighetsstyrka för överkroppen. Staknining på tröga hjul i branta motlut och stakimpulser slår annars det mesta i styrketräningsväg.

Är i stort sett nöjd med det jag gjort. Som alltid kunde jag ha tränat lite smartare när man ser tillbaka. Bra träningsform har jag haft hela tiden utom i slutet av maj/början av juni samt dagarna i Åre. Tävlingsform har jag aldrig under sommaren. Det viktiga nu och fram till snöträningen i början av november är följande: Träna lugnare på A1 passen samt träna färre timmar. Vara mera utvilad till dom hårda passen och pressa lite hårdare då. Och fram för allt, överskott in i tävlingssäsongen! Nu ägnar jag mig åt en vilovecka, känns annorlunda.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar