torsdag 12 september 2013

Hatet/hotet mot demokratin

Ulf Bjereld (idrottsintresserad statsvetare och sosse) uppmärksammar en artikel i Expressen kring avtal som idrottare och ledare som är aktuella att åka till OS i Sotji måste skriva under. Avtalet tycks i korthet gå ut på att ledare och aktiva ej får sprida propaganda och endast IOK avgör vad som är propaganda och inga klara regler finns i förväg

Bjereld påminner om logiken SOK:s Stefan Lindeberg använde inför OS i Peking 2008:

"Eller Stefan Lindeberg, ordförande för Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) som med anledning av att norska idrottsstjärnor inför OS i Peking deltog i en kampanj till stöd för politiska fångar i Kina fick frågan om det var okej för en olympisk idrottsman eller idrottskvinna att uttala sig politiskt: Det skulle jag anse är att utnyttja den olympiska rörelsen. Det ingår inte i normal yttrandefrihet. (Sydsvenskan 22/6 2008)"

Nu tar Bjereld ett exempel från Expressens artikel om synen på samma fråga inför OS i Sotij:

"Gunilla Lindberg är ledamot av Internationella Olympiska Kommitténs  (IOK) styrelse samt generalsekreterare för SOK. Till Expressen försvarar hon avtalet: Idrottsarenor är inga platser för propaganda av något slag. Det vore ohållbart. Expressen frågar henne då varför en idrottsutövare inte får förespråka mänskliga rättigheter. Lindberg svarar: Vi jobbar med idrott, som är den största mänskliga rättighetsorganisationen i hela världen. Svaret är en variant på Goddag yxskaft."

Stefan Lindeberg och Gunilla Lindberg har jag för länge sedan både förlorat hoppet och respekten för. Jag förstår att det är det är svårt att förändra en postfacistisk organisation men ni är förbanne mig en skam för den svenska idrottsrörelsen. En rörelsen som på många sätt är demokratisk och inkluderande ut i fingerspetsarna, en rörelse som jag gång på gång förvånas över den demokratiska potentialen.

Stefan Holm hyser jag fortfarande hopp om men så här säger han till Expressen:

"Stefan Holm, nyligen invald i Internationella Olympiska Kommittén (IOK):
– Jag tycker inte att Emma Green Tregaros naglar var ett politiskt ställningstagande. Det blev det för att medierna haussade upp det. Jag tror inte att Emma själv såg det som ett politiskt ställningstagande. Det är en väldigt tunn gräns, säger Holm.
– Men det är inte bara i OS. Det är så i alla mästerskap. Det är inte roligt att se folk springa omkring med nazistflaggor i händerna. Det är också propaganda, det är det man vill komma ifrån."

Valet är inte regnbågsnaglar och nazistflaggor eller inte politik. Valet står mellan bra och dålig politik, och jag tror att Holm kan göra den distinktionen i sömnen.

Jag känner mig lätt desperat över SOK:s hållning och förstår verkligen inte hur dom tänker. Herregud, hela det staliga stödet till elitidrott skulle ju kunna dras in utifrån hur ledningen agerar baserat på dom demokratikriterier som finns.

Till er som åker till OS eller aspirerar på platser så har ni en stark position eller känner att ni verkligen vill göra något så gör det många kommer aldrig att glömma det ni gjort. Men om OS är så viktigt och stort som det förmodligen är för er så låt oss andra ta den striden den här gången.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar