söndag 8 september 2013

Standardpass II stakintervaller

Bra beslut att kliva av löptävlingen igår. Ok i halsen idag och jag kunde genomföra ett mera högprioriterat träningspass, stakintervaller. Körde mitt andra standardpass, här är det antitesen till flack terräng och lättrullande hjul som gäller, dvs motlut och 3:or/4:or (ni som kan er filosofi förstår att jag syftar Hegel).

Backen i bergslagsmetropolen Ängelsberg stod för motståndet samt 4:orna på Elpexskidorna. Något trögare än dom Proski 3:or som jag kört på dom senaste säsongerna men bara bra då jag har lite dåligt samvete för all stakning på 2:or under sommaren. 6x6 minuter + 2x7 minuter. Första halvan av passet gick bra, mycket bra men sen vek sig armarna något. Får väl hänvisa till träningen kvällen före.

Svårare än så här är det inte. Korta intervaller på lätta hjul och flacka vägar. Långa intervaller på tröga hjul i motlut. Rullskidtävlingar, dvs (längre) race med bara stakning. Långloppspass, dvs A2 med A3 på slutet. Stakimpulser på distanspassen. Kanske någon sprintbetonad stakträning ibland ( en gång hittills i sommar). Allt detta plus en massa distansstakning så blir du en långloppsåkare.

Nu återhämtning med Hälsinglands eget Tenacious D, The Kristet Utseende i öronen. Sedan mosslöpning + bålstyrka, det gäller att träna när man har tid.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar