onsdag 1 januari 2014

Tillräckligt motstånd

Kommer ni ihåg hur det var på långloppen för 10 år sedan? Säg i Dalarna med bra konkurrens. Det var kanske en Svahn och en Larsson i topp. Kanske en Danielsson med där också samt en combackande Myhlback. Men inte fan var det någon som skulle jaga livet ur alla från det första stavtaget?

Några plusgrader, genomsur lös snö och 8 varv på en femkilometare i Grönklitt var förutsättningarna för Axa Skimaraton. Det bästa startfältet i Sverige på herrsidan vi kan hitta förutom Åre och Vasan. Eftersom det var en kuperad bana, tungt före och dåligt stavfäste valde jag att staka på blanka skidor, ett val som förmodligen gynnade mig mer än klister under skidorna.

Första varvet flög skidorna fram, och då försökte jag ta det lite lugnt också. Sen blev det jobbigare. Fick släppa åkare förbi mig under resten av loppet men hade för det mesta någon att åka med. Höll ihop det bra första 20 kilometerna men sedan var jag riktigt trött, inte nån vägg eller sådant utan bara sliten. Är väl fortfarande nedtränad men nu finns ju farten där, bara att hålla hela distansen.

Skidtävlandet fortsätter förmodligen i Grönklitt på måndag, då i form av Norrbärke Skimaraton.

Resultat hittar ni här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar