tisdag 22 april 2014

Den nödvändiga vilan

Jag kämpar vidare med att inte träna. Ibland tänker jag att det är tur att jag inte bor där det finns mera snö, typ fjällen, då skulle det bli en väldig massa skating så här på vårkanten. Skating är ju nästan förbjudet för oss långloppsåkare nu för tiden. Att ställa sig på skidorna i början av november och köra till mitten av april passar mig för övrigt utmärkt. Barmarksträning är också kul!

April ska ju vara min vilomånad, om det blir någon tävling i början så må det väl vara hänt. Vilomånad betyder 3-4 konditionspass i veckan, ibland mindre. Lite extra styrketräning för att ta igen det man inte gjort på slutet av tävlingssäsongen. Och så alternativ träning i form av cykel. I år så innehåller april ovanligt många fartpass. A2 eller stegringsdistans (där sista biten går i A3) har det blivit på alla löppass. Det är väl ett fåfängt försök att lära mina ben att bli mera kenyanska. På cykeln har jag kört några vändor A2 till jobbet samt ett pass med 30 minuter 70/20. Om det är så mycket vila över det här vet jag inte, men det är i alla fall bra för löp och cykelformen framöver och det finns inte så många andra tider på året som jag har tid över att lägga en bra grund för löp och cykelformen.

Maj är ju också en vilomånad för mig, i alla fall mentalt trots en mer normal träningsdos. Några cykelrace för skojs skull och några fler timmar i sadeln. 24 maj är dock allvaret tillbaka igen då Vålarullen går av stapeln. Något hårt stakpass innan dess ska jag nog hinna med. Nu gäller det bara att motstå suget att ge sig ut i skogen och löpa tre-fyra timmar.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar