söndag 27 april 2014

Träningsåret 2013 - 2014

Dags för lite siffror som summerar perioden från första maj 2013 till sista april 2014. Det är visserligen några dagar kvar men dom bjuder inte på något mer än möjligtvis ett löppass och lite styrka. Så här har det sett ut:

728 timmar total träning

Väldigt lite spänst
44 timmar styrka
138 timmar cykel
163 timmar löpning/skidgång

380 timmar skidor/rullskidor
194 timmar är ren stakning
97 timmar skate
Resterande klassiskt

Konditionsträningen består av 13% i A3 zon (där ingår tävlingar också) samt 5% i A2 zon.

Vad betyder då detta? Att jag tränar mycket grenspecifikt, jag räknar egentligen också löpning i motlut och lika så klättring på cykel som grenspecifikt. Som långloppsåkare försöker jag träna överkroppen varje dag. Eftersom jag har många styrkepass på 30 till 45 minuter så lyckas jag bra med det, det är egentligen bara dagar med långa löppass/cykelpass som överkroppen vilar. Känner dock att jag tar igen det med råge när jag hugger ved på våren.

Andelen högintensiv träning är låg även om man ibland känner att man slänger in en massa A2 pass i onödan.

Tittar jag i träningsdagboken så ser jag att:

Cyklar gör jag egentligen bara från april till augusti.

Löper gör jag hela året. Lite mindre på våren nu för tiden. Mycket under sommaren och relativt mycket under hösten. I november och december kan det bli en del löpning ett år som detta med frånvarande snö. Under vintern är det annars ett kort pass i veckan som återhämtning.

Ett kort uppehåll i stakningen har jag under delar av april och början av maj.

Skate tränar jag lite under sommaren och hösten. Ganska mycket under början av vintern. Nästan inte alls under januari till mitten av mars. Mera i slutet av vintern om det finns snö.

Skidor tränar jag så länge det finns snö, prioriterar det. Hur mycket träning det blir i april styr jag efter snötillgång och hut mycket jag tränat tidigare under säsongen. Om det behövs så håller jag igen under maj också.

Finns mycket mer att skriva men nu ska jag ut i solen. Återkommer eventuellt i ämnet senare.

//Stefan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar