söndag 25 maj 2014

2:a på Vålarullen

Varmt och blåsigt. Som vanligt allt för få åkare på plats men också som vanligt ett gäng starka stakåkare. Motorcykeln släppte fältet tämligen omgående och farten kändes god. Vi blev snabbt en tätgrupp på kanske 8 åkare där det var dom vanliga framme i täten. Jag var väl framme och drog då och då och försökte hålla mig långt framme för att undvika problem. Då hör jag en ordentlig krasch och tror mig se fjolårssegraren Daniel O ligga på asfalten.

Vi fortsätter med ett något decimerat antal åkare. Graas drar hårdast när det är platt. Jakob J har också bra tryck, likaså Ronny W. Bakom smyger Fredrik från Strängnäs med. Det är bra med motvind fram till vändpunkten så ingen lyckas gå ifrån. Väl där gör jag som ofta ett litet ryck och några får lite problem men fältet är snart samlat igen. Några kilometer senare hör jag Ronny skrika och tittar bakåt och ser ett stavrör som studsar på marken. Måste väl vara värmen som smält limmet?

Värmen har tagit riktigt hårt (ca 29 grader) och man får plåga sig för att hålla farten. Min taktik är att ha koll på Graas och mest möjligt hålla hans rygg. Klok taktik för i medvinden norrut mot målet så visar han var skåpet ska stå när det kommer till plattstakning. Jag är den enda som kan följa och Jakob och Fredrik släpper. Inte orkar jag hjälpa till mycket och det är mest Graas förtjänst att vi rullar ifrån. Man han var nog också lite trött för plötsligt dyker han i backen, tredje som försvinner idag!

Bara att försöka förvalta ledningen, och det är jobbigt när man plågat sig på gränsen några kilometer. Det jag inte vill är att den spurtsnabbe Jakob ansluter. Det som händer är istället att (lite förvånande) Fredrik (som nästan helt saknar accelerationsförmåga) kämpat sig ikapp. Tyvärr så var han ju trött då men jag fick ju lite hjälp i alla fall, och piggnar till av hjälpen. Hur som helst så kämpar sig Jakob ikapp till vi kommer in i byn och i näst sista högersvängen startat han spurten och får några meter. Jag hämtar väl in några meter på upploppet men det var en fartökning som jag inte kunde matcha. Stort grattis Jakob och Fredrik som gjorde oss sällskap på pallen.

Bra träningspass och det hjälper att man tränar några pass stakning före. Ska fortsätta med det nu. Tack till Janssons för langningen. Tack till Östervåla IF för ännu en Vålarull. Men slutligen, var fan är dom gröna åkarna?

Resultat hittar ni nog här snart.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar